Spårvagn

Beslut om Tvärbanan till Kista

Tvärbana norr via Ursvik och Helenelund börjar byggas nästa år

Tisdag 13 december 2016

Nu är det klart att Tvärbanan ska byggas till Kista: I dag togs det slutliga beslutet i landstingsfullmäktige. Kistagrenen, via Ursvik och vidare till Helenelund, möjliggör bostadsbyggande och skapar nya resvägar. Nya stadsdelar får spårbunden kollektivtrafik och människor kan resa på tvären mellan viktiga knutpunkter.

– Stockholm behöver mer spår, både ovan och under jord. Tvärbanan kopplar samman områden, knutpunkter, arbetsplatser och framför allt människor – det skapar nya möjligheter, gör resor kortare och smidigare, och ökar kapaciteten i hela kollektivtrafiken. Dessutom kan spårväg bidra positivt till stadsmiljön och göra kollektivresandet mer attraktivt, säger trafiknämndens vice ordförande Sara Svanström (L).

Bygget av tvärbanan startar nästa år, 2017, och ska vara helt klart 2023. Tvärbanan kommer att invigas och börja trafikeras etappvis. 2021 öppnar trafiken till Ursvik.

Tvärbana norr, Kistagrenen

• 4,9 mdkr (varav landstinget ca 3,3 mdkr; kommunerna Stockholm Sundbyberg och Sollentunatillsammans ca 1 mdkr; staten via länsplanen ca 600 mkr).
  • 8 km
  • 10 nya hållplatser