Se alla
Bilens roll i samhället

Biltrafik och parkering

Liberalerna tror att alla transportslag behövs, men bilens roll i samhället behöver förändras. Ska vi ha en framkomlig region där klimat- och miljömålen nås behöver fler välja bort bilen till förmån för gång, cykel och kollektivtrafik. Bilens roll i samhället kan minska när vi har en attraktiv kollektivtrafik och god samhällsplanering. Samtidigt måste bilarna elektrifieras.

Liberalerna vill:

  • Bygga ut kollektivtrafiken för att säkerställa att vi når våra klimat- och miljömål.
  • Verka för fler kollektivtrafikkörfält för att ge bussar prioritet på trafikerade vägar.
  • Se fler infartsparkeringar vid strategiska knutpunkter.
  • Att viktiga vägombyggnader i regionen fullföljs.

Ny norm för bilens roll i samhället

Region Stockholm ska vara Europas mest attraktiva storstadsregion och för att nå målet ska Region Stockholm ha en Hållbar kollektivtrafik. Fram till år 2060 förväntas befolkningen i Stockholms län öka kraftigt, från dagens cirka 2,5 miljoner invånare till 3,3 miljoner (RUFS 2060). Det ställer krav på att kollektivtrafiken byggs ut och att kollektivtrafiken är konkurrenskraftig mot bilen. Region Stockholm har som mål att kollektivtrafiken ska stå för 65 procent av de motoriserade resorna år 2035 (Regionalt trafikförsörjningsprogram). Dagens kollektivtrafikandel behöver öka för att nå målet och kollektivtrafiken måste underhållas, förbättras och byggas ut. Det innebär att bilens andel behöver minska.

Förutom en bättre framkomlighet i regionen är minskad bilanvändning en nyckel för att nå miljö- och klimatmålen. Parallellt behöver vi elektrifiera fordonsflottan.

Liberal trafikpolitik utgår från individens rätt att få välja, även när det gäller färdmedel. Vi tror inte på förbud. Samtidigt är målet att få fler att välja bort bilen, genom attraktiva alternativ och effektiva styrmedel. En liberal grundprincip är att förorenaren betalar vilket innebär att bilister i större utsträckning måste bära sina kostnader för trängsel, utsläpp och parkering.

En hållbar stadsplanering

Stadsbilden präglas än idag av dåtidens syn på bilens roll i samhället. Stora vägar drogs in till centrala Stockholm, där arbete och service fanns. Stadsutvecklingen och transporterna hade bilens behov i fokus. Det orsakade kraftig miljö- och klimatpåverkan och allt större framkomlighetsproblem. När vi bygger nytt idag måste vi planera på ett annorlunda sätt.

En region med flera livskraftiga stadskärnor med service, kultur, sociala mötesplatser och som är noder för kommunikationer bidrar till ett hållbart och transporteffektivt samhälle. Kommunikationerna mellan olika regiondelar, städer och tätorter utanför storstadscentrum ska bli effektivare och följa regionens expansion. Då kommer fler vilja och ha möjlighet att ställa bilen till förmån för gång, cykel eller kollektivtrafik.

Liberalerna vill ge större utrymme för gång, cykel och kollektivtrafiken i våra offentliga rum. Busstrafiken ska i högre utsträckning ges prioritet framför bilen.

Vi vill ha fler infartsparkeringar längre ut i regionen samt vid strategiska knutpunkter, där SL-kortet fungerar som parkeringsbiljett. Det främjar övergången till kollektivtrafiken, minskar biltransportarbetet, trängseln och utsläppen. Här måste ett regionalt grepp anläggas för att inte vissa kommuner ska sitta med svarte Petter. Alla kommuner måste ta sitt ansvar och kan med fördel gå samman för att finansiera gemensamma parkeringar och söka statlig medfinansiering genom stadsmiljöavtalen.

Bilpooler och mobilitetslösningar

Bilar kan vara användbara, men de står stilla en stor del av tiden. Tänk om vi istället kunde frigöra mer mark till bostadsbyggande, lekplatser eller nya parker! Färre parkeringsplatser skulle också bidra till bättre framkomlighet på gatorna.

Liberalerna vill ha fler bilpooler och andra bildelningslösningar. För att underlätta för kommunerna att planera och kunna avsätta mark för bilpooler måste lagar och förordningar ses över. När delade bilar finns nära bostäder och arbetsplatser blir det lättare för fler att välja bort den egna bilen. Delningsekonomin kan spela en viktig roll i att förändra bilens roll i samhället.

Att integrera kollektivtrafiken med andra mobilitetslösningar och på sikt skapa plattformar och tjänster som integrerar alla typer av transportsätt är en viktig åtgärd för att minska bilberoendet. Skatter som moms och andra hinder måste också ses över för att stimulera fler mobilitetstjänster.

Incitament och styrmedel

Ska bilens roll i samhället förändras måste vi bygga ut kollektivtrafiken och göra den befintliga ännu mer attraktiv. Men det räcker inte, det krävs även ekonomiska styrmedel. Liberalerna är därför positiva till avgifter och skatter, som också kan medfinansiera utbyggd kollektivtrafik. Trängselskatten ska bli effektivare och mer dynamisk utifrån rådande trafiksituation.

Vi är positiva till andra styrmedel som parkeringsavgifter och vill se över förmånsreglerna för parkering vid arbetsplatser. Ett annat sätt att minska antalet bilar är helt enkelt att minska antalet parkeringsplatser i nya områden. Men då krävs det att bostadsbyggande går hand i hand med en välfungerande kollektivtrafik.

Grön omställning och elektrifiering

För att nå målet om en fossilfri bilflotta behöver samhället öka elektrifieringstakten. Det kan vi bland annat åstadkomma genom att snabba på och främja utbyggnaden av laddstationer för elbilar. Det offentliga ska gå i frontlinjen för att öka utbudet genom att installera fler laddstationer vid kommunhus, förvaltningar, sjukhus, bytespunkter i kollektivtrafiken och infartsparkeringar.

Elektrifierade bilar innebär mindre buller och tystare trafik. Det öppnar upp för nya möjligheter att förtäta staden och bidrar till en bättre livskvalitet för stockholmarna. Eldrift minskar också utsläppen av partiklar och avgaser vilket förbättrar folkhälsan. Vidare är Liberalerna positiva till hastighetsbegränsningar och åtgärder mot minskad användning av dubbdäck där det behövs.

Vi anser att det är viktigt att regionen tar till sig av nya innovationer. Ny teknik som självkörande bilar är lovande, men ´det kräver att lagstiftning hänger med.

Förbifarten och nya infrastrukturprojekt

Liberalerna värnar om de stora infrastrukturprojekt som har förhandlats fram i samarbete mellan regionen, staten och kommunerna. För att Stockholmsregionen ska fungera i takt med befolkningsökningen behöver viktiga vägutbyggnader fullföljas, inte minst Förbifart Stockholm, som ska byggas klart.

För ett fungerande vägnät är det viktigt att ringleden runt Stockholm blir komplett. Därför vill Liberalerna att en Östlig förbindelse förverkligas. Det skulle knyta ihop trafiksystemet och avlasta innerstadens hårt belastade trafikleder.

Tvärförbindelse Södertörn är ett annat strategiskt projekt som måste färdigställas. Den planerade vägen binder samman Nynäsvägen (väg 73) med E4 vid Kungens kurva och förbättrar därmed tvärförbindelserna mellan de regionala kärnorna Kungens kurva-Skärholmen, Flemingsberg och Haninge. Med de ökade godstransporterna i Norviks hamn i Nynäshamn blir Tvärförbindelse Södertörn ännu viktigare, inte minst för att avlasta Södra länken och Essingeleden och leda tunga transporter direkt till E4 och Förbifart Stockholm.

Uppdaterad: 30 juli 2025