Se alla
Cykla i Stockholm

Cykling och cykelinfrastruktur

Cykeln som transportmedel har en given plats i en attraktiv och långsiktigt hållbar region. Fler behöver välja de yteffektiva och miljövänliga trafikslagen om vi ska nå våra klimatmål. Vi i Liberalerna är övertygade om att cykeln kommer att spela en viktig roll i regionens omställning.

Vi ser till exempel att allt fler väljer att cykla till jobbet och inte bara de som bor centralt, utan också de som bor längre ut i regionen. Vi måste därför skapa förutsättningar för dem som vill och har möjlighet att välja cykeln genom att bygga ut cykelinfrastrukturen i hela regionen samt öka samordningen mellan kommunerna. Det kan idag vara livsfarligt för en cyklist att färdas över en kommungräns och det är inte acceptabelt. Därför krävs det en tillgänglig och mer inbjudande cykelinfrastruktur för att främja cyklandet. Detta kan sedan avlasta regionens redan hårt belastade vägar. Inte minst i rusningstrafik.

Liberalerna vill göra Stockholm till Sveriges bästa cykelstad. För att nå dit måste vi också förändra vårt sätt att utforma vår region. Det innebär att vi måste våga prioritera cykeln och andra mer yteffektiva transportslag framför bilen.

Liberalerna vill:

  • Prioritera cykeltrafik i kommunernas planering och vid nybyggnationer, samt satsa på strategiska cykelstråk för bättre framkomlighet.
  • Göra det enklare att kombinera cykling och kollektivtrafik, genom fler cykelparkeringar, servicestationer och möjlighet att ta med cykel i fler trafikslag.
  • Satsa på cykelautostrador och anpassa cykelvägnätet för elcyklar och arbetspendling över längre sträckor.
  • Införa virtuella cykelställ för elsparkcyklar och öka tillgängligheten på trottoarer och gångbanor.
  • Integrera hyrcyklar i SL:s biljettsystem och reseplanerare, samt möjliggöra cykelresor även med skärgårdsbåtar.

Prioritera cykeln

Det går att bana väg för ökad cyklism genom kloka investeringar och rätt prioriteringar. Liberalerna vill verka för att fler kommuner i regionen prioriterar gång, cykel och kollektivtrafik före bil i sina kommunala översiktsplaner. Det är en utveckling vi liberaler välkomnar och uppmanar fler att ansluta sig till. Vi vill se att cykeln prioriteras vid byggen samt vägarbeten och ges ett ökat statligt anslag vid utbyggnad av infrastruktur kopplat till cykeltrafik. Vi vill även se över möjligheterna att bygga särskilda cykelbroar för att förbättra framkomligheten.

Allt kan dock inte ske på en gång. Därför vill Liberalerna se en regional cykelsatsning där vissa strategiska stråk prioriteras först. Kommuner som prioriterar cykeltrafik ska ges företräde vid investeringar i nya cykelvägar och sträckor där potentialen för arbetspendling är hög ska prioriteras.

Cykla i Stockholm

Framtidens cyklande

Den kanske viktigaste åtgärden för att bana väg för cyklismen är att få fler barn och unga att cykla till och från skolan och fritidsaktiviteter. Säkra och trygga cykelvägar samt cykelparkeringar ska därför planeras in i ett tidigt skede när exempelvis nya skolor och idrottsplatser byggs, och när gamla byggs om eller renoveras.

I takt med att elcyklar blir mer tillgängliga och billigare kan vi förvänta oss att fler kommer att pendla längre sträckor med cykeln än tidigare. Detta är något vi måste ta hänsyn till när cykelvägnätet byggs ut. Vi bör samtidigt ta hänsyn till de eldrivna cyklarnas ökade hastighet. Vid arbetspendling är tidsaspekten direkt avgörande. För att uppmuntra fler till att pendla längre sträckor med cykeln vill Liberalerna utöka antalet cykelautostrador. Eller med andra ord cykelmotorvägar där bland annat korsande trafik hålls till ett minimum. Tar det för lång tid att cykla, med för många svängar och backar, så kommer fler att välja andra alternativ.

Laddinfrastrukturen måste växa i takt med att efterfrågan ökar. Det offentliga bör gå före och installera laddmöjligheter vid exempelvis knutpunkter i kollektivtrafiken, kommunhus, skolor, sjukhus och vårdcentraler.

Cykelvägar i Stockholm

Fria gångbanor och trottoarer

En tillgänglig trottoar är en fri trottoar. Cyklar samt liknande fordon som parkeras och slängs kors och tvärs gör staden mindre tillgänglig. Framför allt förlorar äldre och personer med funktionsnedsättning möjligheten att på egen hand röra sig fritt. De blir beroende av hjälp från andra att städa upp efter resenärer som inte respekterar andra människors fria rörlighet. I stället för fler fysiska cykelställ bör staden upprätta fler virtuella cykelställ för elsparkcyklar, i samverkan med ansvariga bolag, för att råda bot på problemet. En virtuell parkering fungerar som ett digitalt cykelställ, ett avgränsat område på kartan där hyrfordon måste parkeras. Fordonet går inte att låsa eller avsluta hyran om det inte står inom det markerade området.

Stockholms resenärer som kombinationspendlar och byter mellan trafikslag på vägen mellan jobbet, fritidsaktiviteter och hemmet har med största möjlighet stött på problemet med att hitta plats för att parkera sin cykel vid stationen eller hållplatsen. Det är alltför ofta trångt och svårt att få plats med sin cykel vid pendeltågsstationen eller utanför tunnelbaneuppgången.

Liberalerna vill se fler parkeringsplatser såväl ovan som under jord vid regionens större bytespunkter. Det ska vara enkelt att välja cykeln i kombination med kollektivtrafiken. För att det ska kännas smidigt att ta cykeln på morgonen är just parkeringen avgörande. Vi vill även se fler servicestationer i anslutning till tidigare nämnda parkeringar. Det kan handla om tillgång till cykelpump, enklare verktyg för att själv kunna dra åt något som sitter löst och att kunna spola av cykeln. Vi är många som någon gång upplevt en cykelfärd där däcket punkteras eller en kedja som hoppat av. Detta skulle bidra till att göra resan enklare och tryggare.

Cykelbanor i Stockholm

Cykel i kollektivtrafiken

Liberalerna vill att cyklar får tas med på pendeltåg samt lokalbanor under fler av dygnets timmar. Detta ska tas i beaktning när nya vagnar köps in. Vid förhandling ska Region Stockholm kravställa att vagnarna är anpassningsbara. När nya generationers vagnar tas fram ska ytor för cykel vara standard och på sikt ska cykeln successivt tillåtas i hela kollektivtrafiksystemet. Att ta med cykeln i tunnelbanan är redan idag verklighet i exempelvis Tyskland. Det bör även vara möjligt att ta med cykeln på regionaltågen. Det kan ske antingen genom särskilda cykelytor eller genom att en vagn har ett vikt utrymme för cyklar. Det ger flexibilitet för pendlaren som annars skulle bli bunden av tidtabeller för anslutande trafik. Vidare förstoras också arbetsmarknadsregionen då det blir möjligt att pendla till arbetsplatser med sämre tillgänglighet. Det är också bra för miljön då detta kan erbjuda ett tidseffektivt alternativ till bil.

Liberalerna vill även underlätta för dem som önskar kombinera cykling med kollektivtrafik genom att integrera ett hyrcykelsystem i SL:s reseplanerare och biljettsystem. SL-resenärer får då större möjlighet att anpassa och planera sin resa själv, utan att oroa sig för att hitta parkering eller få plats med cykeln i fordonet. Utöver de positiva effekterna för de befintliga resenärerna skulle en sådan integrering även göra SL-kortet mer attraktivt för grupper som idag inte reser med kollektivtrafiken i särskilt stor utsträckning.

För att främja arbetspendling samt turistnäringen i skärgården bör Region Stockholm förbättra möjligheterna att ta med cykeln vid resor med skärgårdsbåtarna.

Elcykel

Uppdaterad: 31 juli 2025

Engagera dig för cyklingen i Stockholm

Tycker du också att cyklingen är viktig för Stockholms framtid? Vill du vara med och skapa bättre förutsättningar för cyklingen i Stockholm?