Se alla
Tillgänglighet i kollektivtrafiken

Tillgänglighet i kollektivtrafiken

Så många som möjligt ska kunna och vilja åka kollektivt i Stockholm

Stockholmsregionen ska vara landets mest tillgängliga region. Tillgängliga gatumiljöer och offentliga miljöer ökar tillgängligheten samt ökar möjligheten för personer med funktionsnedsättning att röra sig i samhället genom att kunna använda den allmänna kollektivtrafiken. Oavsett kön, ålder, funktionsnedsättning eller etnisk bakgrund ska kollektivtrafiken vara tillgänglig, säker och trygg.

Liberalerna vill:

  • Införa AI-övervakning av hissar och rulltrappor för snabbare reparationer
  • Säkerställa att reparationer påbörjas inom två dagar vid driftstopp.
  • Höja anslagen till underhåll för att minska stillestånd och förbättra infrastrukturen.
  • Skärpa renhållningen, särskilt i hissar och andra utsatta utrymmen.
  • Göra reseinformation mer tillgänglig genom tydlig skyltning, ljudstöd och realtidsnotiser i SL-appen.

En kollektivtrafik för alla

För att kollektivtrafiken i Stockholm ska vara ett hållbart och attraktivt alternativ för samtliga invånare, måste den vara tillgänglig för alla, oavsett fysiska eller kognitiva förutsättningar. En kollektivtrafik utan hinder är en grundförutsättning för att säkerställa att personer med funktionsnedsättningar, äldre, barnfamiljer och andra grupper kan resa på lika villkor. Det handlar bland annat om att se till att hissar, rulltrappor och ramper på stationer och hållplatser alltid fungerar. Ingen ska bli utestängd från kollektivtrafiken på grund av trasig infrastruktur.

Fungerande hissar och rulltrappor

För grupper som äldre, personer med funktionsnedsättningar och barnfamiljer är fungerande hissar och rulltrappor avgörande för deras möjlighet att använda kollektivtrafiken.  Liberalerna vill därför se fler innovativa lösningar för att motverka att rulltrappor står stilla länge. Vi vill använda modern teknik och AI för att övervaka och bättre beräkna när en rulltrappa kan behöva service och därmed kunna lösa problem innan de blir ett hinder för resande i kollektivtrafiken. När en rulltrappa står stilla måste arbetet för att åtgärda problemet påbörjas inom två dagar. Och det måste ges tydlig och uppdaterad information till resenärerna.

För att säkerställa att reparationer av hissar och rulltrappor genomförs i tid vill Liberalerna öka anslagen för reparationsunderhåll. Det skickar en tydlig signal till branschen att Region Stockholm tar ansvar för infrastrukturen i kollektivtrafiken och långsiktigt prioriterar underhåll. Med utökad finansiering skapas förutsättningar för snabbare reparationer genom att rätt kompetens finns tillgänglig.

Rengöring och skötsel

Utöver fungerande infrastruktur inom kollektivtrafiken så måste dess miljöer vara trygga och inbjudande. Nedskräpade perronger och illaluktande hissar är allt för vanligt. Det är inte acceptabelt att resenärer som av olika skäl är beroende av hissar tvingas använda en hiss som varit illaluktande i flera dagar. Nivån på renhållning måste höjas avsevärt.

Lättillgänglig information

Tillgänglighet handlar också om att alla resenärer, oavsett funktionsnedsättning, ska kunna ta del av tydlig och lättillgänglig information om resan. Visuella och auditiva hjälpmedel, som tydlig skyltning och lättförståelig information, är viktiga verktyg för att underlätta resandet för personer med både fysiska och kognitiva funktionsnedsättningar.

Liberalerna anser att SL-appen bör uppdateras med funktioner som pushnotiser för realtidsinformation om trafikförändringar och störningar. Om resenärerna får möjlighet att följa specifika linjer, stationer eller hållplatser kan de snabbt få uppdateringar om händelser som kan påverka deras resa. Det kan till exempel handla om förseningar, spårändringar eller driftstörningar. Det är särskilt viktigt för resenärer som är beroende av att hissar, rulltrappor och ramper fungerar. Tydlig realtidsinformation gör det dessutom möjligt för resenärer att snabbt hitta alternativa rutter vid störningar.

Uppdaterad: 28 juli 2025