Se alla

Pendeltåg och järnväg

Stockholms pendeltågssystem är en grundbult i vårt kollektivtrafiksystem. En genomsnittlig vardag genomförs omkring 323 000 resor med pendeltågen. Med sina 54 stationer sträcker sig pendeltågsnätet över hela länet och knyter samman kommuner från norr till söder. Pendeltågen är därmed en oumbärlig del av vardagen för hundratusentals människor och en avgörande pusselbit för att vi ska kunna nå våra miljö- och klimatmål.

Liberalerna vill:

  • Säkra investeringar i spår, signalsystem och vändspår så att punktligheten ökar.
  • Införa AI-kameror och trygghetsvärdar för att motverka spårspring och öka säkerheten.
  • Skicka pushnotiser vid större trafikavvikelser och förbättra information på stationerna.
  • Samordna bussar med tågens tider och bygga fler infartsparkeringar.
  • Bygga fler uppgångar på stationer som Spånga och Tullinge för att minska trängsel.

Pendeltågstrafiken måste fungera bättre

Trots sin centrala roll för både människor och näringsliv fungerar pendeltågstrafiken långt ifrån så bra som den borde. Återkommande förseningar, inställda avgångar och spårfel har blivit en del av vardagen för många resenärer och har skadat förtroendet för trafiken i sin helhet. Det bekräftas av resenärsundersökningar om upplevd kvalitet, där endast 59 procent av pendeltågsresenärerna är nöjda. Den upplevda kvaliteten för övriga trafikslag ligger på över 80 procent. Det visar tydligt att tillförlitligheten måste förbättras och förtroendet för pendeltågstrafiken återupprättas.

Många av problemen i pendeltågstrafiken har sin grund i att Region Stockholm inte ansvarar för infrastrukturen. Det är Trafikverket och staten som har hand om spår, växlar och signalsystem, där de flesta störningarna uppstår. När regionen har det fulla ansvaret för både trafik och infrastruktur, som i tunnelbanan och lokalbanorna, fungerar trafiken betydligt bättre. Därför måste Region Stockholm sätta tydligare press på Trafikverket och staten, så att nödvändiga investeringar genomförs och punktligheten förbättras. Annars är risken stor att resenärerna väljer bort pendeltåget till förmån för bilen, vilket vore negativt för såväl miljön som trängseln på vägarna i regionen.

Åtgärder för att rusta upp järnvägen

För att pendeltågstrafiken och övrig tågtrafik ska bli mer tillförlitlig krävs att Trafikverket investerar i bättre underhåll och modern teknik. Liberalerna vill att nya signalsystem införs, att vändspår byggs ut och att underhållsarbete genomförs för att minska sårbarheten i hela systemet. Om Trafikverket inte klarar detta inom rimlig tid bör Region Stockholm överväga att förskottsbetala för att få nödvändiga investeringar på plats. 

Kapacitetshöjande åtgärder

På längre sikt krävs ytterligare investeringar i järnvägen. Liberalerna vill bland annat se nya vändspår i Upplands-Bro för att möjliggöra kvartstrafik samt dubbelspår hela vägen till Nynäshamn. Regionen växer och kapaciteten i infrastrukturen måste öka i takt med det. Då kan fler tåg köras och risken för störningar och förseningar minskar.

Stoppa spårspring och öka tryggheten

Störningar på grund av obehöriga på spåren är ett återkommande problem. För att minska antalet incidenter vill Liberalerna se utökade tekniska och praktiska åtgärder. Det innefattar AI-baserad kameraövervakning vid utsatta passager, snabbare insatser från polis och väktare samt höjda bötesbelopp för spårspring. Samtidigt behöver tryggheten öka på stationerna. Vi vill se fler trygghetsvärdar och ökad personaltäthet på utsatta platser, särskilt under kvällstid.

Bättre information till resenärerna

Resenärer har rätt till tydlig och snabb information vid störningar. Liberalerna vill att pendeltågsresenärer ska få pushnotiser vid större  trafikavvikelser i SL-appen och att bättre information ska finnas på stationerna, exempelvis om var i tåget det finns lediga platser.

Smidigare byten mellan trafikslag

En välfungerande pendeltågstrafik kräver bättre samordning med övrig kollektivtrafik. Bussar ska vara anpassade efter tågens ankomsttider för att minimera väntetid. Dessutom vill Liberalerna underlätta resor till och från pendeltågsstationerna med fler och bättre infartsparkeringar samt utökade möjligheter att ta med cykel ombord på tågen.

Fler pendeltågsuppgångar

I takt med ett ökat resande samt växande bostadsbyggande kommer allt fler pendeltågsstationer att behöva en andra uppgång för att bli ett smidigt resealternativ för fler. En andra uppgång kan avlasta stationer med trängsel, förbättra tillgängligheten och minska risken för att resenärer missar sina avgångar. Två exempel på prioriterade stationer är Tullinge och Spånga.

Publicerad: 28 juli 2025