Pendelbåtar

Premiär för pendelbåten Stockholm City – Ekerö

Ny linje varje vardag, Tappström till Stadshuset

Måndag 22 augusti 2016

I dag startade landstingets nya pendelbåtlinje 89 mellan Ekerö och Stockholm city. Linjen kommer vara på ett tvåårigt försök för att ge nya resvägar till de boende längs med linjen samtidigt som den avlastar Ekerövägen.

– Pendelbåtar ger fler resenärer fler attraktiva alternativ att resa. Om man vill kombinera med cykel får den följa med ombord. Vi liberaler gläds åt att fortsätta utbyggnaden av modern kollektivtrafik som utnyttjar Stockholms vattenvägar, säger Sara Svanström (L), trafiknämndens vice ordförande.

Den nya pendelbåtslinjen ingår i SL-trafiken och SL-biljetter gäller ombord. Hela vägen från Tappström på Ekerö till Klara Mälarstrand vid Stadshuset kommer att ta 50 minuter, med stopp vid Jungfrusund (Ekerö), Kungshättan (Kungshatt), Ekensberg/Gröndal och Lilla Essingen. Båtlinjen trafikeras på vardagar, under en försöksperiod på två år, med uppehåll sommartid då antalet pendlare är färre.

Båten som kör den nya linjen tar 190 passagerare, 30 cyklar och två rullstolar (när det är is i Mälaren tar båten 140 passagerare, 10 cyklar och 2 rullstolar). Varje måndag till fredag körs tre avgångar på förmiddagen och tre på eftermiddagen.