
Nätläkare
För patienten kan digitala besök öka tillgängligheten och förenkla besöken. Genom digitalisering kan också informationen till patienten förbättras, bland annat genom att journaler blir mer tillgängliga. För vården och dess anställda kan digitaliseringen innebära förenklade administrativa rutiner som sparar tid och resurser, som istället kan läggas på patientkontakter. Under 2018 utvecklades vårdgarantin för att även omfatta digital tillgänglighet. Det ska vara lika självklart och enkelt att kontakta vården digitalt, via olika e-tjänster, som via telefon och genom att besöka vårdcentralen.
Liberalerna vill:
- Att patienten, i samråd med behandlande läkare, ska kunna välja om ett vårdmöte ska ske digitalt eller fysisk och samtliga av regionens vårdgivare ska vara digitalt tillgängliga.
- Inomlänsersättningen för nätläkarbesök bör återinföras i avvaktan på nationella regeländringar.
- Att nätläkarbesök ska ersättas som digitala inomlänsbesök.
Digifysiska vårdbesök
Liberalerna vill underlätta för stockholmarna. Erfarenheterna från pandemin har visat att många möten som tidigare skett fysiskt även kan ske digitalt. Det kan förenkla för en person med kronisk sjukdom som ofta behöver besöka vården, äldre som har svårt resa, eller för att slippa ta en hel dag ledigt vid längre geografiska avstånd. Hälso- och sjukvården ska i den mån det är medicinskt möjligt, vara tillgänglig både digitalt och fysiskt. Den ska med andra ord vara digifysisk och fullt ut kombinera olika verktyg för att skräddarsy vård utifrån individers skiftande behov. Patienterna ska kunna välja den kontaktmetod (e-tjänst, chatt, video, telefon, fysiskt besök eller annat) som passar bäst utifrån vårdbehov, situation och person.
Ersättning
Nätläkarna har bidragit med ökad tillgänglighet för stockholmarna. Det är positivt. Varje vårdgivare i regionens utbud måste även de erbjuda en god digital tillgänglighet som en del av den digitala vårdgarantin. Vi anser att patientlagen bör ändras så att utomlänsvård inte längre omfattar digitala vårdbesök.
Digitala vårdbesök som Region Stockholm ersätter bör endast kunna ske inom regionen. Syftet är att upprätthålla kvalitet, patientsäkerhet och resurseffektivitet. Den så kallade utomlänsersättningen, som finns till för att patienter ska kunna söka vård på plats i andra regioner, bör därför inte omfatta digital vård. I väntan på nationella regeländringar måste Region Stockholm verka för att digitala vårdgivare etablerar sig som fysiska vårdgivare inom regionen. Det har tidigare gjorts genom den så kallade inomlänsersättningen, det vill säga den extra ersättningen som regionens vårdcentraler får när de tar emot en patient som antingen är olistad eller listad på en annan vårdcentral. Det socialdemokratiska styret har under mandatperioden avvecklat inomlänsresättningen vilket redan resulterat i dramatiska kostnadsökningar för digital utomlänsvård. Liberalerna har sedan innan varnat för detta och anser att inomlänsersättningen bör återinföras i avvaktan på nationella regeländringar.
Publicerad: 9 juli 2025