Fem partier eniga om SL-taxor och utbyggnad

Enhetstaxa, kortpris och trafiksatsningar

Tisdag 10 maj 2016

Miljöpartiet och Alliansen i landstinget är ense om ett nytt biljettsystem, förändrad SL-taxa och satsningar på kollektivtrafiken. Liberalerna gläds och välkomnar fler breda överenskommelser.

En bred enighet om kollektivtrafikens finansiering har varit viktig för Liberalerna. Anna Starbrink, landstingsråd och gruppledare, deltar med glädje i den överenskommelse som fem partier enats om. Sara Svanström (L), vice ordförande i trafiknämnden, framhåller de viktiga satsningar som överenskommelsen mellan Alliansen och Miljöpartiet möjliggör. Trafiköverenskommelsen är den andra breda uppgörelsen över blockgränsen denna mandatperiod, efter höstens enighet mellan sex partier om ersättningarna för vårdvalet och husläkarmottagningarna. Liberalerna ser gärna fler breda överenskommelser framöver.

De fem partiernas överenskommelse presenterades i dag gemensamt:

Blocköverskridande överenskommelse om nytt biljettsystem och kollektivtrafiksatsningar

Miljöpartiet och Alliansen i Stockholms läns landsting presenterade i dag en långsiktig överenskommelse om kollektivtrafiken.

Genom att införa ett nytt biljettsystem med ett enkelt pris för enkelbiljett skapas ett tydligare och bättre biljettsystem. I samband med införandet av det nya systemet justeras priset för ett 30-dagarskort till 830 kronor. Samtidigt skapas utrymme för viktiga spårsatsningar: Tvärbanans Kistagren, Roslagsbanan och Spårväg Citys förlängning till T-centralen.

Flera viktiga och omtyckta direktbusslinjer på Södertörn undantas också från effektiviseringar genom överenskommelsen.

– Miljöpartiet vill vara med och ta ansvar för kollektivtrafiken. En väl utbyggd och prisvärd kollektivtrafik är en förutsättning för en modern och hållbar region. Med den här överenskommelsen får vi ett enkelt biljettsystem. Miljöpartiet har länge kämpat för enhetstaxa: en resa, ett pris. Nu blir det verklighet, säger Susanne Nordling (MP), oppositionslandstingsråd.

– Med det övergripande kollektivtrafikansvaret i Stockholmsregionen, är jag är särskilt glad att det nu finns ett brett stöd för en seriös utveckling och ett ansvarstagande för kollektivtrafikens framtid. Med ett enklare biljettsystem lockar vi fler resenärer och justeringen av taxan ger långsiktiga resurser till flera viktiga framtidssatsningar, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Alla stockholmare blir vinnare på en långsiktigt stabil finansiering av kollektivtrafiken. Vi liberaler gläds bland annat över att vi kan fortsätta planera för utbyggnaden av Spårväg City och ser gärna fler breda överenskommelser i framtiden, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i trafiknämnden.

– En mindre höjning varje år gör SL-taxan mer logisk och förutsägbar för resenärerna. Vi tar nu ett viktigt steg bort från plötsliga höjningar som skapar oväntade förändringar i familjens ekonomi, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för trafikplaneberedningen.

– Genom att säkra viktiga investeringsprojekt i spårtrafiken, så som Tvärbanan till Kista, så stärker vi möjligheterna till hållbar tillväxt i hela regionen. Jag är också väldigt glad för den tydliga ambitionen att kollektivtrafikförsörja Norra Djurgårdsstaden, säger regionplaneringslandstingsrådet Gustav Hemming (C).