Se alla
Odenplan pendeltågsstation

Tjuvkik och provåkning: Citybanan

Fördubblad tågkapacitet med nya spår genom Stockholm från sommaren 2017

Fredag 11 november 2016

Nästa sommar öppnar äntligen Citybanan, som fördubblar utrymmet för tågtrafik genom Stockholm. Liberala trafikpolitiker har fått provåka och ta bilder.

Idag fick representanter från hela Mälardalsregionen möjlighet att provåka en bit av Citybanan – den nya tågtunneln genom Stockholm. Den formella öppningen sker först 10 juli nästa år, och då kommer tågtrafiken äntligen få sitt efterlängtade tredje, men också fjärde, spår genom centrala Stockholm. Frågan har varit på tapeten sedan 70-talet, men nu är vi snart alltså framme vid slutstationen.

Även om de nya spåren är begränsade till Stockholms innerstad, så har Citybanan blivit möjlig tack vare en gemensam ansträngning från flera parter. Även Gotland har varit med och bidragit, vilket visar på bredden i behovet och stödet för denna investering.

Pendlingsmöjligheterna till och från Stockholmsregionen med dess arbetsmarknad och utbud av högre utbildning kommer nu att förbättras avsevärt för invånare i hela Mälardalsregionen. Det är också den bidragande anledningen till varför så många utanför Stockholm har varit med och bidragit med resurser för att detta projekt äntligen blir verklighet.

Sammantaget kommer Citybanan bidra till en mer effektiv och mindre störningskänslig trafik inte bara i Stockholm utan faktiskt i hela landet. Hela åtta av tio tågresor börjar eller slutar nämligen i Stockholm.

På de två spåren söder om Stockholm C går idag cirka 550 tåg per dag. 60 procent av dem är pendeltåg. Förseningar och trängsel som uppstår i tågtrafiken idag beror till stor del på att dagens järnvägsspår söder om Stockholm Central helt enkelt inte räcker till. Med Citybanan får pendeltågen två egna spår, vilket fördubblar kapaciteten och gör att tågen kan gå tätare och punktligare.

Byten till buss, tunnelbana och spårväg City kommer också att bli snabbare och smidigare då station Stockholm City kommer närmare T-centralen, men också eftersom vi får en helt ny pendeltågsstation vid Odenplan, som kommer avlasta Centralen och ge fler och bättre bytesmöjligheter i innerstaden.

De två nya pendeltågsstationerna får plattformsdörrar i glas, som ökar säkerheten och förbättrar resenärsmiljön. Liberalerna är positiva till att införa en liknande lösning även i tunnelbanan, med start på de stationer där trängseln är som störst.

Precis som i den övriga kollektivtrafiken kommer även de två nya stationerna ha en ambitiös konstnärlig gestaltning, vilket också bidrar till en trevlig resenärsmiljö.

Förstudien till Citybanan inleddes redan år 2000. Nu, nästan 17 år senare, kan vi konstatera att detta projekt är en stilstudie i samverkan över administrativa gränser och strävan mot ett gemensamt mål. Förhoppningen är nu att vi drar lärdom av denna process, för ytterligare framgångar i utvecklingen mot Europas mest attraktiva storstadsregion.

Pendeltåg Odenplan