Ja till utökat sprutbyte från landstinget

Sprutbytet bör utökas utan kommunalt veto

Torsdag 11 februari 2016

Mer sprutbytesverksamhet på fler platser och gärna mobil verksamhet: Stockholms läns landsting säger ja till utredningsförslagen om permanent sprutbyte utan kommunalt veto. Landstinget vill självt kunna bestämma var och i vilken omfattning sprutbyte ska kunna bedrivas.

– Det måste bli enklare att få tillgång till sprutbyte för personer som injicerar droger. Vi delar helt utredningens inriktning att öka tillgängligheten till sprutbyte, eftersom det kan både minska smittspridning och vara en brygga in i behandling och vård vid narkotikamissbruk, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L).

Landstinget skickar i dag in sitt remissvar på departementsskrivelsen ”Ökad tillgänglighet till sprututbytesverksamheter i Sverige”.

– Vi vill som landsting själva kunna besluta om sprutbytets omfattning och lokalisering. Att kunna öppna sprutbyten utan att underkasta sig kommungränser och kommunala veton är särskilt viktigt i en sammanhängande region som Stockholms län. Naturligtvis ska vi samverka med kommunernas socialtjänst och stödinsatser för personer som använder droger, men det är vi som har ansvaret för sjukvård och smittskydd, understryker Anna Starbrink (L).

Landstinget tillstyrker i huvudsak förslagen i departementsskrivelsen ”Ökad tillgänglighet till sprututbytesverksamheter i Sverige”:

– sprututbyte bör vara tillgängligt i hela Sverige där behov finns;
– att landstinget ska ensamt ansöka om att få bedriva sprututbytesverksamhet;
– åldersgränsen för deltagande i sprututbytesverksamheten sänks till 18 år.

Sprutbytet i Stockholm har hittills visat sig framgångsrikt men trycket har varit stort. Vi behöver öppna på fler platser och även införa en mobil verksamhet. Det är också angeläget att sänka åldersgränsen – en 18- eller 19-åring ska inte tvingas ta högre risker och använda smutsiga sprutor, tvärtom är det särskilt viktigt att nå personer som injicerar droger så tidigt som möjligt, påpekar Anna Starbrink (L).

Det är angeläget med samverkan med kommunerna eftersom kommunerna har en viktig roll inom beroende- och missbruksvården. Landstinget delar inte förslaget i socialdepartementets promemoria om bosättningskrav, eftersom personer med aktivt narkotikamissbruk ofta inte ändrar sin folkbokföringsadress direkt vid en flytt. Ett absolut bosättningskrav för att få delta i sprututbytesverksamhet skulle kunna försvåra beroendevård av och smittskyddsinsatser för den enskilde.

Landstingets svar, från hälso- och sjukvårdsnämnden, finns att läsa här (pdf).