Många stockholmare nöjda med sin husläkare

Patienterna i Stockholm är nöjdare än många andra

Tisdag 26 januari 2016

De flesta stockholmare är nöjda med vården från husläkarna. I den nationella patientenkäten är invånarna i Stockholms län nöjdare än svenskarna i allmänhet på alla punkter. 82 procent har ett positivt helhetsintryck, 84 procent är positiva till tillgängligheten och 86 procent är nöjda med respekt och bemötande.

– I Stockholm är det oftast lätt att få tid hos husläkaren och vi bygger ut primärvården alltmer med också psykiatrisk hälsovård. Det är också lätt att välja den husläkarmottagning jag själv som patient föredrar. Tillgängligheten och valfriheten tror jag är nycklarna till nöjda invånare och patienter, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet  Anna Starbrink (L).

– En bra primärvård där du får snabb tid hos husläkaren, distriktssköterskan och psykologen är en av de viktigaste insatserna vi kan göra för ökad hälsa i samhället, understryker Anna Starbrink (L).

– Vi fortsätter satsa på en modern primärvård, inte minst med de många nya e-tjänster som införs i snabb takt. Tidbokning på webben och videosamtal med husläkaren är inte längre framtidsdrömmar, nu börjar vården komma i kapp andra samhällssektorer med smart IT-baserad service. En modern primärvård ser naturligtvis också hela människan, både kropp och själ. Vi fortsätter bygga ut den psykiatriska hälsovården med fler psykologer på vårdcentraler och mottagningar för både barn och vuxna berättar Anna Starbrink (L).

Nationella patientenkäten

Andel svarande med positiva svar i Stockholms län (snittet för Sverige inom parentes), avseende primärvård/läkare:

Respekt och bemötande 86 (85)

Helhetsintryck 82 (80)

Emotionellt stöd 75 (74)

Information och kunskap 76 (74)

Delaktighet och involvering 76 (74)

Kontinuitet och koordinering 76 (70)

Tillgänglighet 84 (83)

Stockholm ligger högre än genomsnittet på alla områden. Föregående år användes en annan metod med andra frågor och svarsalternativ.