Ett steg mot modern IT-miljö i vården

Landstingsbeslut: Upphandling av kärnsystem

Tisdag 24 maj 2016

Ett nytt kärnsystem för vårdens informationshantering ska upphandlas tillsammans med Västra Götalandsregionen, enligt beslut i landstingsstyrelsen i dag. Stockholms läns landsting investerar totalt 2,2 miljarder kronor de kommande åren i framtidens informationsmiljö för vården, med målet att på sikt ersätta landstingets nuvarande journalsystem.

– Vården skapar och använder otroliga mängder av livsviktig information. Att denna kan hanteras säkert och effektivt är grundläggande för en modern hälso- och sjukvård som är säker för patienterna, ger en bra arbetsmiljö för personalen, och använder vårdens resurser mer effektivt.

Det säger innovationslandstingsrådet Daniel Forslund (L).

– IT-system ska inte ställa till krångel, stjäla tid eller vara ett arbetsmiljöproblem – tvärtom ska  IT-lösningarna bidra till en modern, effektiv vård och utgå från patienternas och vårdpersonalens behov av information. Genom 3R-samarbetet skapar Sveriges tre största landsting och regioner grunden för ett sådant framtida informationssystem för vården. Vår och Västra Götalands gemensamma upphandling av ett nytt kärnsystem för vårdens verksamhetsprocesser är en strategisk del av denna framtidssatsning, menar Daniel Forslund (L).

Upphandling av nytt kärnystem för 3r- framtidens vårdinformationsmiljö

Landstinget investerar 2,2 miljarder kronor till 2021 i framtidens IT-lösningar för hälso- och sjukvården. Stockholms läns landsting (SLL) samarbetar inom programmet 3R med Västra Götalandsregionen (VGR) och Region Skåne för att tillsammans skapa framtidens vårdinformationsmiljö: Utifrån verksamhetens och patienternas behov av information utformas kravställningar för en välfungerande informationshantering.

Den gemensamma upphandlingen av ett nytt kärnsystem för vårdens verksamhetsprocesser genomförs av SLL och VGR inom ramen för 3R-samarbetet. Region Skåne har valt att fortsätta sin utveckling på annat sätt än genom att delta i detta upphandlingssamarbete.  Upphandlingen kommer att inledas under hösten 2016 och som längst pågå till våren 2018.

3R Framtidens vårdinformationsmiljö skapar förutsättningar för en mer tillgänglig vård för patienterna och en utveckling av vårdens arbetssätt, samt ger medarbetarna en användarvänlig och stödjande digital arbetsmiljö. Samverkan har också etablerats med kommunförbunden i respektive region, som totalt samlar 108 kommuner, för att kartlägga behoven av informationsdelning mellan hälso- och sjukvård, äldreomsorg och socialtjänst.  Väl utvecklade IT-system skapar en stor potential till kvalitetsutveckling och förbättring av hela hälso- och sjukvårdssystemet. Genomförandet av programmet är en nyckelkomponent för att öka patientsäkerheten, minska kostnadstrycket och garantera en fortsatt hög informations- och driftsäkerhet i landstingets alla vårdverksamheter.

Länk till dagens ärende i landstingsstyrelsen finns här.