Stockholmarnas vardag kommer att bli dyrare och svårare att få ihop

Torsdag 5 oktober 2023

Igår presenterade Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Vänsterpartiet sin budget för 2024. Den innehåller höjningar av skatten med 30 öre liksom höjning av SL-kortet och ett flertal patientavgifter.

– Många stockholmare kämpar nu med att få ekonomin att gå ihop på grund av stigande inflation och skenande priser. Höjd skatt tillsammans med höjda avgifter kommer att göra stockholmarnas vardag dyrare, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd Stockholm.

– Liberalerna är kritiska till ett flertal av vänsterstyrets prioriteringar. I svåra ekonomiska tider är det inte rätt att lägga pengar på icke behovsprövade sommarlovskort, kostnadsdrivande omorganisationer och dyra pendelbåtar, när busslinjer som är viktiga för att människor ska kunna ta sig till jobbet läggs ner, säger Amelie Tarschys Ingre.

Budgeten innehåller också en nedläggning av närakuten vid Hötorget. Sedan tidigare har Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Vänsterpartiet stoppat öppnandet av närakuterna i Skärholmen och Jakobsberg. Nu tar Vänsterstyret nästa steg och lägger ned en närakut i Region Stockholm.

– Vi varnade för att närakuterna var hotade i valrörelsen, och nu har farhågan blivit verklighet. Jag beklagar verkligen att närakuten vid Hötorget nu läggs ned, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd Stockholm.