Med både valkampanj och EuroPride blir årets Stockholm Pride viktigare än på mycket länge!

GÅ MED I PARADEN

Paraden startar 13:00. Från kl 11:00 öppnar vi dörrarna med mingel och paradpepp på innergården vid Liberalerna Stockholms läns partikansli på Hantverkargatan 25b. Därefter går vi gemensamt ner till paradens startplats på Norr Mälarstrand.

BESÖK LIBERALERNAS TÄLT I PRIDE PARK

Pride Park ligger på Östermalms IP och är öppet onsdag kl 16:00 – 00:00, torsdag kl 14:00 – 00:00 samt fredag och lördag kl 14:00 – 01:00. Du är varmt välkommen att besöka Liberalerna tält i parken.

LYSSNA PÅ SEMINARIER I PRIDE HOUSE

Trans på liv och död – Hur skapar vi bättre levnadsvillkor?
Måndag kl 13:00 – 13:45
Lokal Hörsalen

Vad behövs förändras politiskt för att transpersoner ska få bättre levnadsvillkor? Kan vi förändra byråkratin kring personer som bytt juridiskt kön? Behövs det en modernisering av föräldrabalken? Bättre inkludering av transperspektiv i idrottspolitiken? Arbete med Hur hanterar vården transpersoners behov och arbetet med suicidprevention? Behövs mer utbildning? Mer forskning? Hur ändrar vi attityderna i samhälle?

Deltagare
Ulrika Westerlund, särskild utredare för den statliga utredningen Transpersoner i Sverige.
Barbro Westerholm, riksdagsledamot (L)
Tim Höök,
Mats Nordström, förbundsordförande HBT-liberaler
Paula Ternström, moderator

Hedersförtryck mot hbtq-personer – Love is liberal
Tisdag 14.00-14.45
Lokal Hörsalen

Kärleken är fri för alla, men vad gör vi för att alla ska få älska den de vill utan att utsättas för trakasserier och t o m dödshot?
I vissa kulturer anses det skamligt att vara hbtq-person. Dessa personer riskerar att utsättas för hot misshandel, dödshot, oförstående lärare, kuratorer, syskon, släktingar och föräldrar som begränsar individens liv. Våld normaliseras och bl a religion styr vad som är accepterat beteende. Hur kopplar vi dessa begränsningar till mänskliga rättigheter? Hur kan vi förändra? Hur hanterar vi detta i Sverige?

Sara Mohammad, ordförande, GAPF
Juno Blom, riksdagskandidat (L), nationell utredare mot hedersrelaterat våld och förtryck
Deidre Palacio, vice förbundsordförande, RFSL
Mats Nordström, förbundsordförande, HBT-liberaler
Paula Ternström, moderator

Barbro Westerholm med gäster
Tisdag 16.00-16.45
Lokal Hörsalen

För fjärde året arrangerar HBT-liberaler ett samtal som leds av en av våra viktigaste företrädare när det gäller hbt-rättigheter. I år är det Barbro Westerholms tur igen. Det blir ett samtal med aktuella gäster kring mänskliga rättigheter i allmänhet och hbt-rättigheter i synnerhet. Succén från 2016 återkommer i år.

Anna Kullendorff, Föreningen Ja till surrogat
Alexandra Charles, ordförande, 1,6-miljonersklubben
Barbro Westerholm, riksdagsledamot (L)

Stories of struggle –
Activists’ account for LGBTQ rights and repression in difficult environments
Fredag 13.00-13.45
Lokal Soppteatern

All over the world LGBTQ people face different realities, challenges, legislation and attitudes. While over the past couple of years, some progress is noted in some countries, others have introduced suppressive legislation. Globally democratic and liberal values are experiencing a backlash, a development not least visible for minorities. Nationalism, conservatism, religious extremism and sexism are some of the banners against which LGBTQ-groups face repression. In this seminar, Liberals from countries such as Latvia, Russia,Belarus, Venezuela, Tunisia, Georgia and Ukraine will share accounts of the situation for LGBTQ people when it comes to legislation, societal attitudes, violence and harassment.

OBS: Inträde till Pride Park och Pride House kräver en dags- eller veckobiljett.