Modernisering av vården och kollektivtrafiken

Landstingsbudget med ansvar för hälsa och tillväxt

Onsdag 11 maj 2016

Stora investeringar i stockholmarnas sjukvård och kollektivtrafik görs i Alliansens elfte landstingsbudget. Liberalernas Anna Starbrink berättar mer om moderniseringar som ska komma alla stockholmare till del.

– Vi fortsätter modernisera hälso- och sjukvården 2017, med en efterlängtad särskild satsning på husläkarmottagningarna och start av tre närakuter.

Hälso- och sjukvården får 3,2 miljarder mer till verksamheten under 2017. Samtidigt investeras nära 9 miljarder i sjukvården under samma år, då utbyggnaden och upprustningen av sjukhusen fortsätter. Samtidigt utförs allt mer vård utanför sjukhusen, och förutom ökade resurser till husläkarna stärks den psykiska hälsovården i primärvården.

Moderniseringen av vården fortsätter med bland annat en miljardsatsning på IT. Det är 2,2 miljarder som investeras fram till 2021 i det som kallas framtidens vårdinformationsmiljö – det som ska göra att alla IT-system fungerar smidigt och samordnat. Det är viktigt för både patientsäkerhet och arbetsmiljö. Patienterna kommer också märka stor nytta av IT-satsningar direkt i sina kontakter med vården och användandet av smarta e-tjänster.

• – I modern hälso- och sjukvård har patienterna en stark ställning med god tillgång till vård såväl genom fysiska besök hos läkare som genom moderna eHälsotjänster, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd och gruppledare för Liberalerna.
  • Stora satsningar görs också på kollektivtrafiken. Tack vare gårdagens överenskommelse mellan Alliansen och Miljöpartiet finns en bred enighet kring taxesystem och viktiga spårsatsningar. Liberalerna har arbetat hårt för utbyggd tunnelbana och gläds nu också att att kunna säkra Tvärbanans Kistagren och Roslagsbanans utbyggnad, samt att fortsätta planera för Spårväg city till Norra Djurgårdsstaden.