Mer kultur för asylsökande

Kultur- och föreningsliv kan söka ur 1,5 miljoner

Torsdag 14 april 2016

Landstinget fortsätter att satsa på kultur för asylsökande. Föreningar och kulturaktörer kan från augusti söka pengar från totalt 1,5 miljoner kronor. Tidigare har landstinget satsat 3,5 miljoner kronor, som lett till bl a musik, idrott, cirkus, slöjd och film för och med asylsökande.

– Kultur kan hjälpa asylsökande att få ett bra mottagande hos oss i Stockholms län. Fria teatrar, idrottsföreningar, studieförbunden och våra länskulturfunktioner för bland annat dans och film kan söka pengar för att skapa aktiviteter för asylsökande, säger Gunnel Orselius-Dahl (L), ordförande i landstingets kulturnämnd.

– Att skapa och ta del av kultur ser jag som liberal som en möjlighet för människor att samlas och finna gemenskap över språkgränser. Kulturaktiviteter kan ge sysselsättning för meningsfullhet och förströelse. I ett modernt mottagande av flyktingar och asylsökande är kulturen en naturlig del, därför är jag glad att vi kunnat ta initiativ till och genomföra denna satsning, berättar Gunnel Orselius-Dahl (L).

Kultur för asylsökande

I september 2015 beslöt kulturnämnden om att utreda möjligheter till kultur för asylsökande. I oktober reserverades 3,5 miljoner kronor för att med kulturaktiviteter bidra till att skapa ett bra asylmottagande, med hjälp av studieförbunden, kultur- och föreningslivet. Av över 100 intresseanmälningar beviljades närmare 40 stöd. Bland aktiviteterna under vintern 2015-2016 märks interaktiv musik och teater, idrottsaktiviteter, och workshops inom film, slöjd, cirkus och bildkonst.

13 april 2016 beslutade kulturnämnden om en ytterligare satsning, 1,5 miljoner kronor som är sökbara från augusti 2016.

Läs mer här (om kultur för asylsökande på landstingets kulturförvaltnings hemsida, öppnas i ny flik).