Luftstrupsoperationerna måste utredas

Tisdag 2 februari 2016

Alltfler frågetecken väcks kring kirurgen Paolo Macchiarini och operationer av konstgjorda luftstrupar, varav vissa ägt rum på Karolinska universitetssjukhuset. Hälso- och sjukvårdslandsrådet Anna Starbrink begär med anledning av detta en rapport om hur den medicinska etiken och patienternas rättigheter hanterats – och ska säkras framgent.

– Vi är många som är sorgsna och upprörda över det som framkommit om luftstrupsoperationerna, i Sverige och ännu mer kirurgen Paolo Macchiarinis aktiviteter utomlands. Det väcker frågor om forskningsetik och rutiner på Karolinska institutet – men också om hur sjukvården har påverkats. De som drabbats är inte invånare i Stockholms län men kraven på patienternas säkerhet och rättigheter är lika höga, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L).

– För att undanröja alla frågetecken kring hur Maccharinis verksamhet har påverkat och hanterats av sjukvården i Stockholms län och Karolinska universitetssjukhuset kommer jag att begära en rapport till landstinget. Hur har den medicinska etiken, patientsäkerheten och patienternas rättigheter tillgodosetts? Och hur säkerställer vi att patienternas rättigheter i framtiden säkras, är frågor vi behöver svar på, säger Anna Starbrink (L).