Kortfilm och dokumentärfilm i miljonsatsning

Landstinget stärker regional filmfond

Torsdag 29 september 2016

En miljon kronor är ett första steg i landstingets investering i den regionala kort- och dokumentärfilmen. En ny filmkonsulent ska också stödja professionella kortfilmare och dokumentärfilmare. Det är nya satsningar i landstingets kulturbudget för 2017.

– Filmen är viktig för stockholmarna, för kulturlivet och för Stockholms rykte och varumärke. Ofta står de stora spelfilmerna i fokus men kortfilmen och dokumentärfilmen har en stor betydelse både konstnärligt och publikmässigt.

Det säger Gunnel Orselius-Dahl (L), ordförande i landstingets kulturnämnd. Landstingets satsning består i 1 miljon kronor till den regionala kort- och dokumentärfilmsfonden. Fler steg i denna satsning planeras kommande år. Dessutom kommer en ny filmkonsulent innebära att Film Stockholms arbete breddas från barn och unga till att även stötta professionella kortfilmare och dokumentärfilmare.

– En modern storstads- och huvudstadsregion satsar på film, i olika former. Stockholm ska synas på filmduken, fiktivt och dokumentärt, i kort och långt format. Filmare i Stockholm ska ha möjlighet att verka och skapa på hemmaplan. Och filmpubliken i Stockholm och omvärlden ska få ett större utbud av kvalitativ, nyskapande, ung och erfarenhetspräglad film från vår del av världen, säger Gunnel Orselius-Dahl.

Kulturnämnden har ett landstingsbidrag på totalt 443,8 miljoner kronor i budget 2017. Det största området är regionalt kulturstöd, 250,6 mkr. Folkbildning stöds med 90,4 mkr och föreningsliv med 50,3 mkr.