Jakob Hellman ny innovationschef i landstinget

Innovationsarbete får ny men erfaren ledning

Fredag 18 december 2015

– Det är fantastiskt roligt att vi lyckats rekrytera en så erfaren person som Jakob Hellman, han kommer att få en nyckelroll i arbetet med att stärka innovationsförmågan i landstinget genom att bygga upp landstingets nya organisation som ska stödja och koordinera innovation på både operativ och strategisk nivå, säger innovationslandstingsrådet Daniel Forslund (L).

Jakob Hellman rekryteras från Vinnova till posten som avdelningschef för den nyskapade avdelningen för innovation inom Stockholms läns landstings centrala förvaltning.

– Jag ser fram emot att arbeta med den spännande innovationsverksamheten i landstinget som bidrar till en ännu bättre hälso- och sjukvård och kollektivtrafik i Stockholms län., säger Jakob Hellman, tillträdande avdelningschef för innovation i SLL.

Jakob Hellman har mångårig erfarenhet från arbete med innovationsfrågor i näringslivet, regeringskansliet och myndigheter. Han kommer närmast från positionen som direktör med ansvar för innovationspolicy på Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, och har suttit i tre år i myndighetsledningen. Jakob Hellman är i grunden statsvetare från Uppsala universitet. Han tillträder tjänsten som avdelningschef för landstingets nya innovationsavdelning, en del av Forskning & Innovation inom Landstingsstyrelsens förvaltning (LSF), den 1 mars 2016.

Rekryteringsprocessen har letts av forsknings- och innovationsdirektör Jan Andersson tillsammans med LSF:s HR-avdelning.