Se alla

Amelies nyhetsbrev 9

Fredag 28 mars 2025

Kollektivtrafikdebatten har sedan Vänsterstyret tog över makten i Region Stockholm till stor del handlat om de stora nedskärningarna som gjorts. Busstrafiken har drabbats särskilt hårt – 178 000 bussavgångar har försvunnit, ett tjugotal busslinjer har lagts ned och närmare 90 linjer har fått reducerad trafik. Neddragningarna har gjort det svårare för människor att få ihop vardagen och livspusslet. I trafiknämnden i Region Stockholm företräds Liberalerna av Daniel Adborn, Anna Horn och Susan El Hark.

Nedskärningarna är konsekvensen av färre resenärer men också av politiska prioriteringar från Vänsterstyret som försöksverksamhet med öppna spärrar i kollektivtrafiken, gratis lovkort för barn och unga och frysta biljettaxor för rabatterade grupper. Vänsterstyret har även förbjudit reklam för fossila bränslen och fossilt drivna produkter i kollektivtrafiken, något som minskar intäkterna.

Kollektivtrafikens finansiering hotas nu även av nya, dyra förslag som riskerar att förvärra situationen. Det socialdemokratiska styrets kungamakare, Vänsterpartiet, driver på för att ta över driften av kollektivtrafik i egen regi, vilket är avsevärt dyrare än dagens upphandlade trafik. En utredning från i höstas visade att övertagande av busstrafik i egen regi kunde resultera i en fördyring på upp till 30 procent, och i dagarna nåddes vi av Vänsterpartiets nya förslag om att ta över pendeltågsdriften i egen regi. Om Vänsterpartiet får igenom detta kommer trafiken bli betydligt dyrare, vilket i sin tur kräver dyrare biljetter, höjd skatt eller ytterligare nedskärningar.

Det är tydligt att stockholmarnas tålamod med de politiska experimenten och nedskärningarna i kollektivtrafiken börjar ta slut. De kollektivtrafikuppror som vuxit fram, tillsammans med alla insändare och artiklar från engagerade resenärer, visar att frågan berör och att många kräver förändring.

Vi menar att flera av de nedskärningar som har skett hade kunnat undvikas om resurserna i stället hade lagts på att upprätthålla och utveckla kollektivtrafiken. Liberalerna har konsekvent röstat emot dessa nedskärningar och står fast vid att kollektivtrafiken ska vara pålitlig, trygg och tillgänglig för alla. Vi vill återställa de linjer som är avgörande för stockholmarnas vardag och säkerställa att kollektivtrafiken fungerar i hela regionen.

Därför prioriterar vi åtgärder som förbättrar och förenklar stockholmarnas vardag. För att förbättra kollektivtrafiken, stärka resenärernas trygghet och verka för en ökad tillgänglighet driver vi på för flera konkreta åtgärder:

  • Återinföra nedlagda busslinjer som både har resenärsunderlag och goda ekonomiska kalkyler.
  • Avsätta ytterligare medel för att säkerställa att reparationer av hissar och rulltrappor kan genomföras så snabbt som möjligt.
  • Att SL-appen uppdateras så att information om kollektivtrafikstörningar, trasig infrastruktur såsom hissar och rulltrappor, och andra akuta problem kan nå resenärerna i realtid.
  • Verka för att kulturen får mer plats i kollektivtrafiken, till exempel värnandet av procentsregeln och förslag om licensierat gatuartisteri i kollektivtrafiken.

Vi vill ta ansvar för att Stockholms kollektivtrafik inte bara fungerar idag, utan också står redo att möta framtidens utmaningar. Vår vision är tydlig: i Liberalernas Region Stockholm ska kollektivtrafiken vara ett hållbart och attraktivt färdsätt som är tillgängligt, tryggt och snyggt.

På vår webbplats finns alla interpellationer och motioner samlade. Om ni vill följa vårt arbete och se vilka förslag vi har lagt fram rekommenderar jag att ni går in och tittar.

Liberala hälsningar,

Amelie Tarschys Ingre (L)

oppositionsregionråd Region Stockholm