Vänsterstyrets hattande kring hyrstoppet riskerar vårdpersonalens semester

Tisdag 9 maj 2023

Sveriges radio har rapporterat att många regioner, däribland Region Stockholm, har svårt att klara sin semesterplanering.

-Det är mycket allvarligt! Efter en vår där många medarbetare inom vården har tagit extra pass för att täcka upp för neddragningen av hyrpersonal, är många i behov av återhämtning. Vänsterstyret måste se till att stockholmarna kan få god vård även på sommaren och att medarbetarna får sin semester, säger Amelie Tarschys Ingre, oppositionsregionråd för Liberalerna i Region Stockholm.

Beskeden från regionstyret har varit minst sagt förvirrande. Den 3 maj, meddelade personalregionrådet Robert Johansson, i en intervju i P4, att det var för tidigt att säga om man skulle ge vården dispens för att ta in hyrpersonal för att lösa semesterbemanningen, men han lovade att följa frågan noga. Den 6 maj låter han i stället meddela i Mitti att man över sommaren kommer att använda inhyrd bemanning för att personalen ska få sin semester.

Vårdförbundet har redan varit ute och larmat om att det kanske inte finns hyrpersonal att få tag på för att täcka upp bemanningen.

– Det nya styret måste förstå att deras politiska kommunikation är indirekt styrning. Om man hela våren skriker för full hals att man inte vill ha hyrpersonal, kan det inte komma som en överraskning att det sedan inte finns någon att få tag på mindre än en månad innan den första semestermånaden drar i gång. De har tagit andra uppdrag i stället, säger Amelie Tarschys Ingre, oppositionsregionråd för Liberalerna i Region Stockholm.

På Regionfullmäktige den 9 maj kommer Liberalernas regionråd att fråga regionstyrets personalregionråd Robert Johansson (S) hur man ska klara semesterbemanningen sommaren 2023.

– Vänsterstyret är nu stockholmarna svaret skyldig kring hur man ska lösa årets semesterbemanning, avslutar Amelie Tarschys Ingre.