Anna-Starbrink-hälso-och-sjukvårds-regionråd

Två nya närakuter ska startas

Tisdag 5 april 2022

Stockholmsregionens elva närakuter ska utökas genom att två nya närakuter upphandlas. Det är den blågröna majoriteten i Region Stockholm överens om. Starten bör ske tidigt under nästa mandatperiod.

– Vi blir allt fler invånare i Stockholmsregionen och vårdbehoven ökar. Det är viktigt att den akuta vården finns nära, och vi ser ett behov av att öppna två nya närakuter i närtid. Närakuterna ska utrustas med labb och röntgen, de ska kunna ta emot ambulanser och ha ett nära samarbete med geriatriken. Närakuterna ska också placeras där vi ser störst behov utifrån befolkning och där det är lätt att ta sig för många i närområdet med kollektivtrafik, säger hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L).

– Vården ska finnas till för de som behöver den, när de behöver den. Därför fortsätter vi bygga ut våra närakuter så att man kan få hjälp med akut vård när man behöver den. Det ger större tillgänglighet för patienterna samtidigt som trycket på akutmottagningarna minskar, säger Lars Rådén (M), vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

På hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 5 april ger den blågröna majoriteten i uppdrag till hälso- och sjukvårdsdirektören att återkomma till nämnden med förslag om att starta ytterligare två närakuter genom upphandling.

FAKTA: STOCKHOLMSREGIONENS NÄRAKUTER

I dag finns elva närakuter. Åtta drivs i offentlig regi och tre i privat regi. Under 2021 tog närakuterna emot över 350 000 patientbesök, och tusentals ambulanstransporter.

Närakuter vid akutsjukhus:

Danderyd, Haga (Karolinska Solna), Huddinge, Södertälje (drivs av Södertälje sjukhus), Norrtälje (drivs av Norrtälje sjukhus/Tiohundra).

Övriga närakuter:

Handen, Järva, Rosenlund (nära Södersjukhuset), City/Hötorget (nära S:t Görans sjukhus), Nacka, Sollentuna (de tre sistnämnda är upphandlade och drivs i dag av Aleris).