Att bygga upp en helt ny bussverksamhet från grunden är både dumdristigt och dyrt. Regionens egna utredningar visar att det blir upp till 30 (!) procent dyrare och dessutom tillkommer en uppstartskostnad som kan uppgå till hela 220 miljoner kronor. Om vänsterstyret går vidare med att ta över ytterligare busskontrakt behöver de redovisa hur det ska finansieras. Blir det genom höjd skatt, ökade biljettpriser eller ytterligare nedskärningar i kollektivtrafiken?
Att bedriva busstrafik i egen regi framställs ibland som en lockande lösning, men de relativt låga kostnader vi har idag har skapats genom stordriftsfördelar och i konkurrens mellan företag som kan sin verksamhet. Trafikförvaltningen själv påpekar dessutom att det saknas kompetens för att driva verksamhet i egen regi och att det kommer att vara svårt att rekrytera och upprätthålla expertkompetens för mindre avtalsområden. Därtill är det ingen hemlighet att trafikförvaltningen har stora ekonomiska problem och har svårt att både upprätthålla det befintliga trafikutbudet och samtidigt hantera de massiva investeringarna och fördyringarna i utbyggnaden av tunnelbane- och spårvägsnätet.
Med tanke på trafikförvaltningens svaga ekonomi och kostnadsökningen som busstrafik i egen regi medför är det synnerligen anmärkningsvärt att vänsterstyret ens överväger att ta över busstrafiken i Norrtälje och Norrort. Vi har inte råd med dåliga investeringar och dyra experiment i kollektivtrafiken, vare sig det gäller att driva den i egen regi eller att öppna spärrar vid tunnelbanestationer. Varje krona som läggs på kostsamma prestigeprojekt utan någon större nytta är en krona som kunde ha använts till att stärka eller upprätthålla trafiken där den verkligen behövs. Ändå väljer vänsterstyret gång på gång att satsa på projekt som dessa, samtidigt som resenärerna får betala priset i form av nedskärningar i kollektivtrafikens övriga utbud.
Invånarna i Norrtälje kommun behöver en stabil, prisvärd och pålitlig kollektivtrafik som gör att det går att få ihop vardagspusslet. Liberalerna kommer därför inte bara att riva beslutet om egen regi och skrota planerna på att överta ytterligare bussområden vid ett maktskifte; vi kommer att återställa den trafik som har lagts ned och prioritera resenärerna framför ideologiska prestigeprojektet.
Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd i Region Stockholm
Robert Beronius (L), kommunalråd i Norrtälje kommun