Inrätta forskningsinstitut för flyktingars hälsa

Flera liberala förslag för bättre integration

Tisdag 21 juni 2016

Ett forskningsinstitut för flyktingars hälsa, bättre hälsosamtal och ökat stöd till traumatiserade föräldrar. Det är några förslag från Liberalernas integrationspolitiska arbetsgrupp i landstinget. Liberalerna säger också klart nej till regeringens förslag om att försvåra familjeåterförening – vilket vore skadligt både för integration och hälsa.

– Hälsa är viktigt för alla och en oerhört viktig del av en framgångsrik integration. Vissa flyktingar bär med sig svåra trauman, andra har andra stora hälsobehov. Vi behöver öka kunskapen om flyktingar och hälsa. Stärkt kompetens i hela sjukvården är en del och ett forskningsinstitut kring flyktingars hälsa kan ytterligare öka och sprida kunskap och förståelse. En tänkbar placering är vid Södertälje sjukhus som har stort kunnande och erfarenhet av migrations- och integrationsrelaterade hälso- och sjukvårdsfrågor.

Det säger Ninos Maraha (L), vice gruppledare i landstinget och ordförande i den integrationspolitiska arbetsgruppen. Han påpekar att medan landstinget tar ansvar för hälso- och sjukvården har också staten och regeringen har ett stort och tungt ansvar för flyktingars hälsa. Det behövs en nationell handlingsplan som bland annat innehåller ett andra hälsosamtal efter beviljat uppehållstillstånd. Och regeringens förslag om att försvåra familjeåterförening är ett stort problem både för integrationen i stort och för flyktingars hälsa.

– Hur ska man kunna behandla och läka ett trauma utan hopp om att kunna återförenas med sina närmaste? Riksdagen borde rösta nej till detta destruktiva förslag i morgon, 21 juni, understryker Ninos Maraha (L).

Liberalernas i landstingets förslag integration och hälsa

1. Kompetenshöjning inom både somatisk och psykiatrisk vård
    Öka kompetensen i psykiatrisk och somatisk vård för traumatiserade flyktingar för att bättre möta psykisk ohälsa, skador och kronisk smärta orsakad av krig och tortyr.
  1. Förebygg ohälsa med bättre och mer tillgängliga hälsosamtal
    För att öka antalet genomförda hälsosamtal vill Liberalerna att landstingsstyrelsens förvaltning utreder möjligheten att öka antalet samtal.
  1. Tidig upptäckt av trauma ger bättre vård och egenmakt
    Bättre information till nyanlända om vanliga reaktioner och symptom på trauma ökar individens kontroll över den egna hälsan. Vi uppmanar fler kommuner att ta del av landstingets hälsokommunikatörer.
  1. Bättre stöd till mammor, pappor och barn
    Ge gravida och nyförlösta flyktingar vård och stöd utifrån deras behov – och barn en egen kontaktperson. MVC och BVC ska stötta traumatiserade mammor och pappor i deras föräldraskap. Sprid Rinkebyprojektet till fler delar av länet.
  1. Forska om migration kopplat till hälsa
    Nytt forskningsinstitut kan generera unik kunskap om migrationens inverkan på flyktingars hälsa, kopplat till trauma, exilrelaterade stressorer, livsstil och integration.
  1. Nationell handlingsplan för flyktingvård
    Vi uppmanar regeringen att ta sitt ansvar att öka tillgängligheten till hälso- och sjukvården för traumatiserade flyktingar i alla delar av landet, för att minska risken för uteblivna besök och uppehåll i behandling. Vi vill också att regeringen säkerställer att hälsosamtal erbjuds en andra gång efter uppehållstillstånd. Även anhöriga ska erbjudas hälsosamtal.