Spårvagn

Ge SL-rabatt till nyinflyttade och på nya linjer

Fler nya stockholmare och nya resenärer ska lockas att åka kollektivt

Måndag 24 april 2017

För att locka fler resenärer och skapa vanor att åka kollektivt, vill Liberalerna att SL tillsammans med kommunerna ger rabatt åt nyinflyttade i ett område. Vid införande av nya linjesträckningar ska också rabatter kunna ges under ”prova på”-perioder”. Förslaget ingår i Liberalernas trafikpolitiska program för Stockholms län.

– Vi måste göra det enkelt och attraktivt att resa kollektivt, om vi stockholmare ska få plats i trafiken och om vi ska minska trafikens klimatpåverkan. En modern lösning är att locka fler resenärer från början när de flyttar in eller när en ny linje öppnas.

Det säger Anna Starbrink (L), landstingsråd och gruppledare för Liberalerna i Stockholms läns landsting. Liberalerna kommer nu att driva förslaget inom Alliansen i landstinget och inför valet 2018.

– Det byggs fler bostäder men färre parkeringsplatser i Stockholm. Kollektivtrafiken blir allt viktigare för stockholmarna. Det är strategiskt viktigt att locka fler att resa med buss och spårtrafik – och det är ett gemensamt intresse för landstinget och kommunerna. Nyinflyttade borde därför erbjudas rabatt i SL-trafiken, eller abonnemang på hyrcyklar, under en begränsad kortare period.

Det säger Sara Svanström (L), vice ordförande i landstingets trafiknämnd och ordförande i Liberalernas trafikpolitiska programgrupp i Stockholms län. Liberalerna vill inför nästa mandatperiod utreda hur landstinget och kommunerna tillsammans kan göra det mer attraktivt för människor att resa med och välja SL-trafiken.

– Nya linjer i kollektivtrafiken tar ibland ett tag att upptäcka. En kampanjvecka med avgiftsfritt resande kan etablera nya förbindelser för resenärerna. Då kan fler också upptäcka friheten, flexibiliteten och möjligheterna i att resa med Sveriges överlägset bäst utbyggda kollektivtrafik, påpekar Sara Svanström (L).

Liberalernas trafikpolitiska program har beslutats av förbundsmöte med Liberalerna i Stockholms län. DN rapporterar om Liberalernas förslag om rabatt för nyinflyttade och på nya linjesträckningar i kollektivtrafiken

• Rikta insatser mot nyinflyttade att åka kollektivt, exempelvis genom prova-på-kampanjer eller informationsinsatser om utbud och resmöjligheter.
  • Testa kampanjveckor med avgiftsfritt resande vid införande av nya linjesträckningar.