Alliansen har beslutat att genomföra försök med flexibla nattstopp i busstrafiken. Idén går ut på att en ensam resenär kan begära att bli avsläppt mellan två hållplatser genom framdörrarna. Målbilden är att resan blir tryggare genom att vägen hem blir kortare och att ingen annan på bussen släpps av samtidigt. Detta som ytterligare ett sätt att öka tryggheten för resenärerna från kollektivtrafiken. Den första piloten startar i höst.

Sara Svanström (L)

– Ingen ska behöva avstå nattjobbet eller festen för att de känner sig rädda för vad som skulle kunna hända på vägen hem. Flexibla nattstopp gör att stockholmare får en kortare och tryggare väg hem. Jag är glad att förslaget om flexibla nattstopp nu börjar förverkligas så att fler kan känna frihet att röra sig och använda kollektivtrafiken även sena kvällar och nätter, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i landstingets trafiknämnd och Liberalernas trafikpolitiska talesperson.

Idén om nattstopp går ut på att en ensam resenär kan begära att bli avsläppt mellan två hållplatser. Chauffören släpper då av resenären genom framdörrarna på ett sätt som är trafiksäkert. För den som vill bli avsläppt på detta sätt blir resan tryggare genom att vägen hem blir kortare och att ingen annan på bussen släpps av samtidigt. Det finns framför allt bland unga kvinnor en utbredd oro över att bli utsatt för hot eller överfall under sena kvällar och nätter, enligt både SL:s och länsstyrelsens trygghetsundersökningar. Linje 396 (nattbuss Brommaplan – Stenhamra) har identifierats som en första möjlig kandidat för försök med flexibla nattstopp. Nu utreds hur en trafiksäkring ska ske i samband med stopp på ej iordninggjorda stoppställen/hållplatser, men målbilden är att pilotverksamhet ska starta under hösten.

Liberalerna har varit drivande för att förverkliga flexibla nattstopp, ett förslag som funnits med i trafik- och valprogram.