Anna_Starbrink_foto_Karl_Gabor-2-2

50-åriga män ska testas för prostatacancer

Tisdag 24 maj 2022

Nu startar det regionala försöket med masstestning för prostatacancer. 50 000 män som fyller 50 år mellan 2022 och 2024 kommer erbjudas organiserad prostatacancertestning med start i slutet av maj. Det gäller alla män dessa årskullar som är folkbokförda i Stockholm-Gotland-regionen.

– Prostatacancer är den cancerform som drabbar flest svenskar varje år. Vi har länge sökt efter ett sätt att tidigt hitta och tidigt kunna behandla prostatacancer, och nu kan vi äntligen starta ett försöksprojekt, säger hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L).

Testningen kommer genomföras i upp till tre steg, för att så effektivt som möjligt kunna upptäcka cancer. De tre stegen i testen är: 1) PSA-test med blodprov. 2) Magnetkameraundersökning, om PSA-värdet är förhöjt. 3) Vävnadsprovtagning, om magnetkameraundersökningen visar avvikande svar.

Alla deltagare kommer också följas upp med olika årsintervall beroende på sina individuella testsvar.

– Vi har goda erfarenheter av screeningprogram mot olika cancerformer, inte minst mammografi mot bröstcancer. Det känns väldigt angeläget att vi nu också kan starta och pröva ett slags screening för Sveriges vanligaste cancerform, säger Anna Starbrink (L).

Försöksprojektet organiseras av Regionalt Cancercentrum (RCC) Stockholm-Gotland 2022-2024. Socialstyrelsen har utfärdat en rekommendation om effektiv och jämlik prostatacancer-testning.

– Vi hoppas naturligtvis att testprogrammet blir framgångsrikt och kan utökas även för äldre män, avslutar Anna Starbrink (L).

Läs mer om screeningprogrammen i Stockholm-Gotlands sjukvårdsregion.

Rasmus Jonlund, kommunikationschef, Liberalerna i Region Stockholm, presstelefon 08-737 25 29, rasmus.jonlund@regionstockholm.se

Vi är Liberalerna i Stockholms län, och Region Stockholm. För en modern hälso- och sjukvård med större frihet för patienterna. För en modern kollektivtrafik, trygg och attraktiv för fler resenärer. För en modern region för alla stockholmare, med digital tillgänglighet, möjligheter till god hälsa, arbete och ett rikt kulturliv.

För en frihet, värd att försvara.

Pressbild Anna Starbrink finns här https://news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholmsregionen/i/anna-starbrink–halso–och-sjukvardsregionrad-i-region-stockholm,c2907313

Följ liberala nyheter i Stockholms län:
news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholms-lan
stockholm.liberalerna.se