Vänsterstyrets utsätter personalen inom vården för chockterapi

Torsdag 2 mars 2023

Från och med den första mars har Region Stockholm pausat bokningen av hyrpersonal till vård i egen regi. Under mars ska Region Stockholm minska den inhyrda bemanningen med minst en tredjedel, vilket har lett till bland annat att man i onsdags stängde en avdelning med 24 vårdplatser på Södersjukhuset.

– Det är viktigt att jobba med att vara en attraktiv arbetsgivare och att få ner kostnaderna för hyrpersonal men den här typen av chockterapi som den ordinarie personalen nu utsätts för från det nya styret är helt oförsvarbar. Att den ordinarie personal som finns kvar uppmuntras att jobba övertid ökar risken för att de blir utbrända. Det är inte en värdig personalpolitik, säger Amelie Tarschys Ingre, oppositionsregionråd (L).

Den senaste statistiken från SKR visar att kostnader för inhyrd personal ökade i samtliga regioner under första halvåret 2022 jämfört 2021 och att det hänger ihop med höga sjukskrivningstal, behov av återhämtning och hantering av uppskjuten vård.

– Hyrpersonalen finns ju till för att avlasta vår egen personal. Jag är mycket oroad över att facket nu går ut och varnar för att hyrstoppet kommer att leda till personalbrist och längre vårdköer för patienterna, säger Amelie Tarschys Ingre, oppositionsregionråd (L).

– Vi är mitt inne i en förlossningskris där många barnmorskor har valt att säga upp sig. Tajmingen för att stoppa all hyrpersonal är beklaglig. Det här arbetet behöver ske ansvarsfullt och långsiktigt för att inte äventyra patientsäkerheten och tillgängligheten av vård, avslutar Amelie Tarschys Ingre, oppositionsregionråd (L).