Uppköp av sjukvårdsupplysningen 1177 på telefon återremitteras i regionfullmäktige

Onsdag 14 februari 2024

Igår fattade regionfullmäktige beslut om att återremittera ärendet om att återta sjukvårdsupplysningen 1177 i egen regi. Det är ett mycket glädjande beslut.

Vänsterstyret bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och med stöd av Vänsterpartiet har som intention att köpa upp sjukvårdsbolaget Medhelp som idag driver sjukvårdsupplysningen på uppdrag av Region Stockholm. Köpeskillingen uppgår till 67 miljoner, men de totala kostnaderna för övertagandet väntas uppgå till närmare 100 miljoner.

I ekonomiskt tuffa tider är det mycket viktigt att regionens pengar verkligen går till rätt saker, dvs. till bättre vård för patienterna och bättre villkor för vårdens medarbetare. Därför är jag mycket glad över gårdagens beslut i regionfullmäktige, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd i Stockholm.

– Det är upprörande att finansregionrådet Aida Hadžialić ständigt kritiserar regeringen för att inte göra tillräckligt för sjukvården samtidigt som hon prioriterar att använda skattebetalarnas pengar till uppköp av fullt fungerande och kostnadseffektiva verksamheter som 1177, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd i Stockholm.

Sjukvårdsupplysningen har varit upphandlad i 20 år i Region Stockholm, vilket har resulterat i Sveriges kortaste svarstider. Under 2019 återtog både Region Sörmland och Region Värmland sjukvårdsupplysningen i egen regi. I båda fallen ledde det till högre kostnader och längre svarstider.

– Det är mycket viktigt att människor som behöver sjukvårdsupplysning känner en tilltro till att man snabbt får svar från 1177 när man ringer. Den tilliten finns idag i Region Stockholm. Jag hoppas verkligen att Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet nu tänker om och i stället lägger skattebetalarnas pengar på att förbättra vården, avslutar Amelie Tarschys Ingre.

Fakta:

• Köpeskillingen för uppköpet av Medhelp uppgår till 67 miljoner kronor. Utöver det räknar man med merkostnader om 25 miljoner kronor.
  • Under 2023 besvarades totalt sett cirka 3,7 miljoner samtal av sjukvårdsupplysningen i Region Stockholm
  • Regionens nöjd-kund-index, NKI, har under 2023 ökat från 76 till 78. Det betyder att genomsnittsanvändaren av 1177 bedöms vara ”mycket nöjd kund” (NKI värden i intervallet 55 – 74 kategoriseras som ”nöjd kund” och 75+ innebär ”mycket nöjd kund”).
  • Konsultföretaget PWC genomförde på uppdrag av Region Värmland en granskning som visade att andelen besvarade samtal som besvarades inom 15 minuter under 2022 uppgick till 30,2 procent. Målet var 60 procent.