Liberalernas förbundsmöte

Resultatet av den rådgivande omröstningen i Liberalerna Stockholms län inför regionvalet i yttre länet

Tisdag 9 november 2021

Resultatet av den rådgivande omröstningen gällande regionlistornas sammansättning i yttre länet (valkretsarna utanför Stockholms kommun) är nu klart. De sex personer som har fått flest ettor är:

1. Amelie Tarschys Ingre, Lidingö
  2. Anna-Lena Johansson, Sollentuna
  3. Nina Lundström, Sundbyberg
  4. Susan El Hark, Täby
  5. Mia Franzén, Haninge
  6. Mathias Lindow, Österåker

Klicka här för hela resultatet.

Intresset för den rådgivande omröstningen har varit högt. Valdeltagandet var 40 procent.

Nomineringskommittén fortsätter nu arbetet med att ta fram förslag till valsedlar. Den rådgivande omröstningen är en del av den processen och ger nomineringskommittén vägledning i arbetet. Nästa steg är nomineringsmöte för yttre länet som tisdagen de 14 december fattar beslut om valsedlarna. Inför det mötet lägger nomineringskommittén fram sitt förslag.

Så här fungerar den rådgivande omröstningen
Alla som den 25 juli var medlemmar i Liberalerna Stockholms yttre län dvs utanför Stockholms stad har mellan den 26 oktober och 9 november 2021 haft möjlighet att rösta. 40 procent av medlemmarna har röstat. 705 av 1769 röstberättigade medlemmar deltog. De röstande har fått fördela sex ettor på de kandidater som de vill se överst på partiets valsedel och sex tvåor på de kandidater som de vill se på resten av valsedeln.