
Spårvagnar och tvärbanor
Lokalbanorna och tvärbanan är en viktig del av kollektivtrafiken i Region Stockholm. De binder ihop olika delar av länet och skapar fler resmöjligheter för stockholmarna. Liberalerna vill fortsätta utveckla och bygga ut spårtrafiken i hela regionen för att göra det enklare att resa hållbart.
Liberalerna vill:
- Förlänga Roslagsbanan till Arlanda och utreda förutsättningarna att förlänga den till Rimbo.
- Förlänga Spårväg City till Ropsten och koppla samman den med Lidingöbanan.
- Säkerställa att det finns tillräckligt med ersättningstrafik tills att både Saltsjöbanan och Tvärbanans Kistagren är färdigställd.
- Säkerställa att hela Spårväg Syd färdigställs.
Roslagsbanan
Roslagsbanan är en viktig del av kollektivtrafiken för resenärerna i den nordöstra delen av Stockholmsregionen. Banan binder samman flera av länets kommuner med centrala Stockholm. Den är avgörande för att människor ska kunna resa smidigt till och från arbete, studier och fritidsaktiviteter. För att ytterligare knyta samman Roslagsbanan med de centrala delarna av Stockholm har beslut fattats om att ändra dragningen från Östra station till Odenplan och Stockholm City. Liberalerna ser mycket positivt på detta, men vår vision för Roslagsbanan slutar inte där.
Vi vill att Roslagsbanan ska förlängas till Arlanda från Molnby för att säkerställa att det finns goda kollektivtrafikförbindelser till flygplatsen från nordostsektorn. Vi vill också tillsätta en utredning om en förlängning av Roslagsbanan till Rimbo. Det skulle stärka kollektivtrafikens marknadsandelar i den nordöstra sektorn av länet där bostadsbyggandet är beroende av en fungerande kollektivtrafik.
Lidingöbanan
Liberalerna ser positivt på avsiktsförklaringen mellan Region Stockholm, Lidingö stad och Stockholms stad avseende Spårväg Citys förlängning till Ropsten och ihopkoppling med Lidingöbanan. Det är en fråga som Liberalerna har drivit länge. I Region Stockholm budgets för 2023 avsattes 20 miljoner kronor till projektering av utbyggnaden efter ett liberalt yrkande.
Saltsjöbanan
Saltsjöbanan utgör en grundbult för kollektivtrafikresenärerna som reser till och från Nacka. För att öka kapaciteten på banan och möta framtidens resandebehov beslutade dåvarande landstingsfullmäktige 2013 om en omfattande teknisk upprustning och ökad tillgänglighet för Saltsjöbanan. Arbetet pågår för fullt och Saltsjöbanan beräknas åter trafikera Slussen från 2028. Från 2029 planeras trafiken att gå i 12-minuterstrafik.
Under 2024 och 2025 har det dock varit stora problem med Saltsjöbanan. Trafiken har vid upprepade tillfällen ställts in eller försenats på grund av trasiga tåg, vägarbeten och fordonsbrist. Det har lett till stor frustration bland resenärerna som under lång tid har saknat ett pålitligt sätt att resa kollektivt till och från innerstaden. Efter de omfattande problemen har Liberalerna krävt att nackaborna ska erbjudas en pålitlig ersättningstrafik som gör det möjligt att få vardagen att fungera. Det är därför positivt att det rödgröna styret har tagit till sig av kritiken och säkerställt att det finns ersättningstrafik.
Tvärbanan
År 2016 fattade dåvarande landstingsfullmäktige beslut om att förlänga Tvärbanan och bygga en ny Kistagren från Norra Ulvsunda till Helenelund. Liberalerna ser mycket positivt på denna utbyggnad. Förbindelserna stärks samtidigt som flera av regionens mest betydelsefulla utvecklingsområden, både när det gäller arbetsplatser och bostäder, kopplas samman med spårtrafik.
När beslutet fattades var planen att trafikstarten till Ursvik skulle ske 2021 och vidare till Helenelund 2023. Men projektet har kantats av förseningar och fördyrningar. Idag står arbetet stilla i väntan på att en ny entreprenör ska ta över och färdigställa den sista sträckan mellan Ursvik och Helenelund.
Förseningen av färdigställandet av Kistagrenen och det faktum att det ännu inte finns något datum för trafikstart är mycket negativt för de som bor längs sträckan. Ett tydligt exempel som illustrerar detta är bostadsområdet Ursvik i Sundbyberg. Många ursviksbor flyttade dit med förhoppningen att tvärbanan skulle stå klar 2021. Eftersom tvärbanan fortfarande inte är färdig tvingas de istället förlita sig på en underdimensionerad busstrafik. Detta skapar ett bilberoende i ett område som från början har planerats med höga ambitioner om hållbart resande.
Liberalerna anser att Region Stockholm måste vidta åtgärder för att säkerställa att de som bor längs Kistagrenen har goda möjligheter att resa med kollektivtrafiken. Vi vill därför att Region Stockholm ser till att det finns en fungerande ersättningstrafik fram till dess att utbyggnaden av Kistagrenen är färdig.
Spårväg Syd
Spårväg Syd är en viktig satsning som kommer att stärka förbindelsen mellan söderort och Stockholms innerstad. Projektet har betydande samhällsekonomiska fördelar genom att förbättra pendlingskapaciteten, stärka arbetsmarknaden och skapa bättre förutsättningar för den långsiktiga utvecklingen i regionens södra delar.
I dagsläget saknas dock medel för projektet. Region Stockholm, regeringen och de berörda kommunerna har ingått en förhandling för att komma överens om ytterligare finansiering. Tyvärr kraschade denna förhandling till följd av att de socialdemokratiskt ledda styrena i Stockholms stad och Region Stockholm som inte kunde acceptera en avsiktsförklaring avseende Östlig Förbindelse.
Budgeten för Spårväg Syd var tidigare säkrad och skulle enligt förslaget byggas i två etapper för att underlätta finansiering. Den första etappen är sträckan mellan Flemingsberg och Skärholmen. Den andra etappen är sträckan mellan Skärholmen och Älvsjö som skulle byggas senare. Det är fortfarande oklart om nya förhandlingar kommer att inledas.
Liberalerna välkomnar förhandlingar om finansieringen av Spårväg Syd. Vi vill dock belysa att vi riskerna med att projektet genomförs i etapper. Om den första etappen byggs utan att det finns en tydlig plan och finansiering för den andra riskerar projektet halta. Det riskerar vidare att inte uppfylla de samhällsekonomiska nyttor som låg till grund för beslutet. Därför är det viktigt att dialog förs med berörda parter för att säkerställa att etapp två genomförs som planerat.
Uppdaterad: 28 juli 2025