Se alla
Digital Vård

Ny toppnotering för vårdens e-tjänster

Rekordmånga stockholmare använder vård via nätet

Torsdag 29 december 2016

Ny användarstatistik visar att vårdens e-tjänster i Stockholms läns landsting blir allt mer populära och använda. Under 2016 har antalet användare av de personliga e-tjänsterna på 1177 Vårdguiden ökat från 33 till 41 procent av befolkningen, och varje person loggar dessutom in allt oftare. Stockholmarna har gjort över en miljon fler inloggningar på 1177.se jämfört med förra året, vilket innebär totalt 2,6 miljoner inloggningar under 2016 i Stockholms län. Allt fler bokar också läkartid via e-tjänsten, webbtidbokningarna har ökat med 400 procent på två år.

Stockholmarnas kraftigt ökade användning av e-tjänster i vården välkomnas av innovationslandstingsrådet Daniel Forslund (L).

 

– Utvecklingen mot fler och bättre e-tjänster är högt prioriterad och något jag personligen brinner för. E-tjänsterna ger patienter och invånare större inflytande, förenklar vardagen och underlättar kontakten med vården. Det minskar onödig administration och kortar ledtiderna, något som både patienter och vårdgivare vinner på.

Den rekordartade ökningen av e-tjänsterna är ett tecken på att stockholmarna förväntar sig att vården ska vara lika tillgänglig på nätet som på sjukhus och vårdcentraler. Ett större och mer lättillgängligt utbud av e-tjänster är något som patienter efterfrågar.

– Vi ser att fler vårdgivare följer vår uppmaning och ansluter sig till de e-tjänster som erbjuds. Det ska vara lätt att själv boka/avboka tider för vårdbesök, läsa sin journal eller förnya sina recept via nätet.

Stockholms län har störst utbud av e-tjänster i Sverige på 1177 Vårdguiden, men innovationslandstingsrådet och Liberalerna vill mer.

– Alla stockholmare som vill ska kunna nå vården via nätet. Därför måste alla vårdgivare på sikt ansluta sig till de viktigaste e-tjänsterna på 1177 Vårdguiden, och dagens dryga fjärdedel av vårdcentralerna som erbjuder webbtidbokning räcker inte. Nästa år ska samtliga vårdcentraler erbjuda sina patienter direktbokning av besökstider, liksom eFrikort, förnyelse av läkemedelsrecept och säker tillgång till patientjournalen via nätet. Detta är starten på en digital tillgänglighetsreform, avslutar Daniel Forslund (L).