Nu får vården en egen mobilapp
Du ska kunna ta del av tidsbokning, provsvar m m i appen - och skicka bilder till telefonrådgivningen
Torsdag 15 juni 2017
1177 Vårdguidens e-tjänster ska samlas i en ny mobilapp. Patienter ska ges säker tillgång till bl.a. tidsbokning, få påminnelser inför läkarbesök, se sina provsvar och journalanteckningar samt få stöd att navigera rätt i vården. Stockholmarna ska alltid kunna välja en digital kontakt med landstinget, skicka bilder till telefonrådgivningen och få känslig korrespondens till en säker elektronisk brevlåda. Totalt satsas 6 miljoner kronor på utveckling av appen och bildtjänsten.
Vårdens e-tjänster ska ge invånarna ökad frihet, och kunna erbjuda en modern och krångelfri kontakt med vården. Över en miljon stockholmare har redan loggat in på 1177.se, och våra patienter förväntar sig en bra digital service. Istället för att logga in i en webbläsare ska vi samla alla personliga e-tjänster i en 1177-app.
Det berättar innovationslandstingsrådet Daniel Forslund (L) om budgetbeslutet om en ytterligare ambitionshöjning i landstingets satsning på e-hälsa och smarta digitala tjänster i vården. I appen kommer finnas exempelvis om tidsbokning men också kommunikation med sin vårdcentral eller klinik. Där ska också finnas en ny digital vårdnavigator för att få stöd i att hitta rätt bland olika vårdgivare, kunna se kötider och känna sig trygg med vart man ska åka för att söka vård beroende på tid, plats och vårdbehov.
Lika självklart som att du kommunicerar med banken eller Skatteverket över nätet ska det bli att kontakta vården. I vården kan tekniken förstås ge extra fördelar att utnyttja – som att kunna skicka bilder på t.ex ett utslag eller en svullnad till telefonrådgivningen, så att de får ett bättre underlag för att göra sin bedömning.
Tillgänglighet och säkerhet är två viktiga delar i elektronisk kommunikation. Vårdens digitala tjänster ska utformas med höga tillgänglighetskrav för människors olika behov.
– En e-tjänst blir ett komplement och inte ett tvång för patienten, men kraven på vårdgivarna att erbjuda de viktigaste digitala tjänsterna kommer skärpas så att patienten alltid har en möjlighet att välja den kontaktväg som passar dem bäst. Och med en säker elektronisk brevlåda kommer kallelser, provsvar och annan post från landstinget fram betydligt snabbare och säkrare än vanliga pappersbrev, påpekar Daniel Forslund (L).
Om utveckling av e-tjänster på 1177 Vårdguiden
Utbudet av e-tjänster inom 1177 Vårdguiden utvecklas under 2018.
- Möjlighet för patienter att skicka bilder och text till telefonrådgivningen 1177 för en bättre medicinsk bedömning.
Investering: 2 miljoner kronor. - En app ska utvecklas för 1177 Vårdguidens inloggade e-tjänster för att ge bättre möjlighet till säker kommunikation, få påminnelser, boka tider och så vidare. Den nya appen ska också innehålla en digital vårdnavigator, där patienten bland annat ska kunna hitta rätt vårdgivare och se kötider.
Investering: 4 miljoner kronor. - Invånarnas kontakt med landstinget ska kunna ske digitalt, och det ska vara möjligt att få kallelser, provsvar och annan korrespondens från landstinget till en säker elektronisk brevlåda.
- Landstingets ska utforma digitala tjänster som inte exkluderar olika patientgrupper utan så långt det är möjligt utforma dem utifrån tillgänglighetskrav baserat på olika gruppers behov.