Joar Forssell

Utrikespolitisk talesperson

Partistyrelseledamot

Ledamot i utrikesutskottet

För ett modernt land i en fri och öppen värld. Vi ska ta vårt ansvar för demokrati och mänskliga rättigheter i hela världen. Vi ska arbeta för friare handel och ökat välstånd. Vår plats är i världen.

Frihet. Jag drivs av vreden över människors ofrihet och vill att människor ska få så stora livschanser som möjligt. Ojämlikheten och ojämställdheten som håller tillbaka människor måste bekämpas och den ibland allt för klåfingriga staten behöver trimmas för att inte står i vägen för dig.

Öppenhet. Vår storstadsregion är helt beroende av fri handel och öppenhet mot omvärlden. Vi behöver värna om öppna och moderna värderingar samt de många möjligheter som gör att människor från hela Sverige och världen väljer att flytta hit. När människor med olika erfarenheter, kompetenser och drömmar flyttar till hit blir vi ett både bättre och rikare samhälle. Sverige ska fortsätta växa i världen och vi ska vara möjligheternas storstadsregion.

Sociala Medier

• Följ på:

💙💥

Vet ni att det känns väldigt stort och fint att något man brutit ihop för och bråkat om i över ett år sedan hamnar i ens partiledares tal.

Så fjantigt när topplocket hos svärjevännerna gick igår över @AnnLinde Eid Mubarak hälsning. Ni som skränade om islamisering, tror ni att Förenade arabemiraten håller på att kristnas med?

Eftersom diktaturen i Kina inte delar det synsättet så går det alltså dock inte att tänka likadant om bolag från Kina. Huawei är i många fall ett säkerhetshot och måste stängas ute just pga diktaturens agerande. Släpp företagen fria, så får dom också friare tillträde.

Vi hade såklart inte straffat ett företag från ett annat land pga missnöje med landet i fråga. Eftersom vi respekterar och förstår att ett företag är privat och inte har ansvar för statens agerande.

...