Gulan Avci

Riksdagsledamot

Övriga uppdrag

Jämställdhets- och skattepolitisk talesperson (L)

Jag blev medlem i Liberalerna 2002 efter flera år av engagemang i civilsamhället. Liberalerna var det parti som tidigt såg hur utanförskapet växte och höll tillbaka kvinnor från arbetsmarknaden. Belyste hur viktig svenska språket är för integrationen och individens frihet, tog kampen mot hederskulturen och förde en politik som satte individens rättigheter framför systemen. Som liberal och feminist ville jag bli en del av den liberala rörelsen. Min drivkraft handlar än idag om att bekämpa orättvisorna i samhället.

Sociala Medier

• Följ på:

Den sjukaste kommentaren jag läst hittills. Gör väl inget att skyddet för abort avskaffas. Kvinnor som våldtas el av andra anledningar behöver göra abort kan väl lösa det på ett el annat sätt? Nej, sådana budskap ska vi ta på jävligt stort allvar. Dessa tongångar finns även här!

@GulanAvci @JessicaStegrud Det är fortfarande lagligt i flera delstater och många arbetsgivare har redan gått ut med att de betalar resekostnader för anställda som vill göra abort. Ingen rättighet har tagits från någon.

”Vi får inte slappna av och måste se till att inte ge oss förrän livets helighet är återställt som en grundbult i amerikansk lag i varje delstat”

Det säger tidigare vice presidenten Mike Pence. Han är inte nöjd tills abort är totalförbjudet och han kan bli USAs nästa ...president!

Högsta domstolen i USA upphäver den nationella aborträtten. Händer det i USA kan det hända i andra demokratier. Det sägs att kvinnor i Sverige kan vara trygga då stödet för aborträtten är stark. Bra då kan andra partier stödja till Liberalernas krav att grundlagsskydda abortlagen

Läste statsministerns inlägg om hur viktig svenska språket är för integrationen. När jag o @RobertHannah85 skrev samma sak för 7 år sen anklagade sossar oss för att bedriva ”mörkbrun hundvisselpolitik” men vi är glada att statsministern håller med oss idag

Image for twitter card
"Ekar tomt i S integrationspolitik"