Amelie Tarschys Ingre

Övriga uppdrag

Oppositionsregionråd

Gruppledare för Liberalerna i Region Stockholm

För mig är det viktigt att du ska få vård i tid, att vården ska vara trygg och nära. Liberalerna går till val på att öka tillgängligheten till vården – både med korta väntetider, och korta avstånd.

Vården ska finnas så nära dig som möjligt, oavsett var du bor i länet. Viss typ av vård kräver förstås ett större befolkningsunderlag. Men om det finns tydliga luckor i vården måste vi från regionen se till att nya mottagningar kan öppna.

Den allra viktigaste frågan för Liberalerna är att stärka vårdcentralerna. Vi behöver fler husläkare så alla kan få en personlig namngiven läkarkontakt. Men för att vårdcentralerna ska kunna ta ett långsiktigt helhetsansvar för både fysisk och psykisk hälsa så krävs också många andra professioner. Psykologer och distriktssköterskor inte minst.

Akutsjukhusen ska kunna fokusera på de svårast skadade och sjuka. Då är närakuterna viktiga; förra året tog de emot över 350 000 patientbesök. Liberalerna vill öppna fler närakuter. Men från oppositionen finns nedläggningshot. Vi måste rädda närakuterna. Annars får invånarna längre till vården och akutsjukhusen kommer få det ännu tuffare.

På akutsjukhusen vill vi öppna 200 fler vårdplatser. Då krävs satsningar på vårdpersonalen. Det är fantastiskt att se hur den medicinska och tekniska utvecklingen som räddar liv – det ger verkligen oss människor en ökad frihet. Men de som arbetar i vården måste få bättre förutsättningar att göra sitt jobb, med både löneutveckling, arbetsmiljö, och verktyg som smart teknik som minskar administration och it-strul.