Se alla

Forcerade investeringar och bristande reseunderlag

Interpellation av Daniel Adborn (L) om forcerade investeringar och bristande reseunderlag

Tisdag 16 september 2025

Vid sjötrafikutskottets sammanträde den 25 augusti presenterade trafikförvaltningen rapporten ”Lägesrapport 2: Förutsättningar för tre nya pendelbåtslinjer” som ett informationsärende för utskottets ledamöter. Rapporten är en del av det budgetuppdrag som beslutades 2023 om att etablera nya pendelbåtslinjer, och i denna uppföljning ligger fokus på de två linjer som föreslås trafikera Mälaren: Sundbyberg–Gamla stan (linje 87) och Norra Ulvsunda–Hägersten (linje 86).

Rapporten visar att de föreslagna linjerna skulle bli mycket kostsamma att etablera och driva. Den årliga kostnaden beräknas till mellan 111 och 129 miljoner kronor i 2024 års prisnivå, med en kostnad per påstigande på uppemot 79–92 kronor år 2045. Därtill pekas det ut som olämpligt att trafikera Strandtorget i centrala Sundbyberg eftersom det skulle kräva stora och kostsamma investeringar i infrastruktur, samtidigt som resandeunderlaget förväntas bli lågt på grund av att området redan har goda kollektivtrafikförbindelser. Trots förvaltningens tydliga avrådan lade det rödgröna styret fram ett förslag till beslut i samband med informationsärendet och gav trafikförvaltningen i uppdrag att fortsätta inkludera Sundbyberg i arbetet med de nya pendelbåtslinjerna.

Valet att envist klamra sig fast vid en hållplats i Sundbyberg är inte det enda märkliga i sammanhanget. Det verkligt anmärkningsvärda är att det rödgröna styret väljer att fortsätta med projektet. I rapporten framgår det klart och tydligt att ett etablerande av linje 86 och 87 inte skulle leda till något ökat resande med kollektivtrafiken, utan i praktiken bara innebära en överflyttning av befintliga kollektivtrafikresenärer till sjötrafiken. Detta går dessutom tvärtemot de riktlinjer som just nu gäller för trafikplanering, där fokus ligger på att få fler bilresenärer att välja kollektivtrafiken.

Därtill är det ingen hemlighet att trafikförvaltningen har stora ekonomiska problem, vilket bekräftas av förvaltningens budgetunderlag för 2026. Ekonomin är pressad till följd av ett minskat resande samtidigt som kollektivtrafiken byggs ut i snabb takt. I ett sådant läge är det svårt att både upprätthålla det befintliga trafikutbudet och samtidigt satsa på nya projekt.

Vi har inte råd med dåliga investeringar och dyra experiment i kollektivtrafiken. Varje krona som läggs på kostsamma prestigeprojekt utan någon större nytta är en krona som kunde ha använts till att stärka eller upprätthålla trafiken där den verkligen behövs. Ändå väljer det rödgröna styret gång på gång att satsa på projekt som dessa, samtidigt som stockholmarna får betala priset i form av nedskärningar i kollektivtrafikens övriga utbud.

Med anledning av ovanstående önskar jag ställa följande frågor till ansvarigt regionråd.

  1. Anser du att det är försvarbart att fortsätta arbetet med att etablera linje 86 och 87, trots att förvaltningen bedömer att det inte kommer leda till ett ökat kollektivtrafikresande?
  2. Hur bedömer du att de uppskattade kostnaderna för att etablera och driva linjerna påverkar möjligheten att prioritera andra satsningar i kollektivtrafiken?
  3. Hur resonerar du kring att fortsätta med projektet, trots de ekonomiska utmaningar som trafikförvaltningen beskriver i sitt budgetunderlag för 2026?
  4. Hur kommer det sig att ni inkom med ett förslag till beslut om att Sundbyberg fortsatt ska inkluderas i arbetet med de nya pendelbåtlinjerna, trots förvaltningens avrådan?
  5. Anser du att Sundbyberg i dagsläget saknar tillräckliga kollektivtrafikförbindelser?

Daniel Adborn
Liberalerna