För en starkare, friskare och friare Stockholmsregion

Måndag 21 oktober 2024

I en tid av globala och lokala utmaningar, såsom klimatförändringar, ekonomisk press och social utsatthet, är det viktigare än någonsin att stå upp för en politik som värnar framtidstro och optimism. Det är politikens skyldighet att axla ansvaret för att skapa ett bättre samhälle för våra barn samt fler möjligheter för människor att forma sina egna liv. Liberalerna i Region Stockholm väljer att ta detta ansvar.

Liberalerna vill se en Stockholmsregion där hälso- och sjukvården alltid utgår från patientens behov och där valfriheten för den enskilde värnas. Vår vision är att alla invånare ska ha tillgång till högkvalitativ vård, oavsett var i regionen de bor eller vilken vårdgivare de väljer. Vårdvalen, som har gjort Region Stockholm till en föregångare inom tillgänglighet och patientnöjdhet, måste bevaras och utvecklas. Vårdcentralernas och husläkarnas förutsättningar behöver förbättras och närakuterna ska fortsatt ha en central roll i att avlasta akutsjukhusen och snabbt och effektivt kunna ge vård nära invånarna. Barns hälsa är förutsättningen för en trygg och god start i livet. Liberalerna fortsätter att försvara och förbättra vårdsystemet för att säkerställa en jämlik och jämställd vård i världsklass.

En hållbar och modern kollektivtrafik är avgörande för Stockholms utveckling och framtid. Liberalerna vill göra kollektivtrafiken till det självklara förstahandsvalet vid längre resor. Genom att satsa på innovation och tillgänglighet kan vi minska bilberoendet och skapa en region där regionens alla invånare enkelt och smidigt tar sig fram – från innerstad till landsbygd, från stadskärna till skärgård och från norr till söder.

Den ekonomiska verkligheten i både världen och Sverige är utmanande, och även Stockholmsregionen står inför prövningar. Det är avgörande att vi prioriterar kärnverksamheterna och att de reformer som genomförs är genomtänkta med ordentliga konsekvensanalyser. Liberalerna föreslår en återställning av skattesatsen till tidigare nivå för att minska trycket på hushållen, men vi gör det samtidigt som vi satsar mer på många centrala områden. Genom effektivare användning av resurserna kan vi också säkerställa att varje skattekrona används där den gör mest nytta, utan att kompromissa med kvaliteten i de tjänster som regionen ansvarar för.

Liberalernas budget är en satsning för en starkare, friskare och friare Stockholmsregion. Vi vill se fler samarbeten och mer nytänkande. Med tilltro till människors förmåga att göra egna val och med fokus på att skapa de rätta förutsättningarna, ser vi en ljus framtid för Stockholmsregionen.

Ladda ner budgeten här.