Se alla

Digital vårdkontakt – möjlighet för alla patienter

Under 2018 utvecklas vårdgarantin för att omfatta också digital tillgänglighet

Tisdag 23 maj 2017

Vårdgarantin ska gälla även digital tillgänglighet – och alla patienter ska garanteras att kunna kontakta vården via nätet. Det framgår i landstingets budgetförslag för 2018.

– Det ska vara lika självklart och enkelt att kontakta vården digitalt, via olika e-tjänster, som via telefon och genom att besöka vårdcentralen. Vi ger nu patienterna fler kontaktvägar genom att öka kraven på vårdgivarna att erbjuda e-tjänster och erbjuda en likvärdig digital service över hela länet till alla patienter som så önskar.

Daniel Forslund (L), innovationslandstingsråd

Det säger innovationslandstingsrådet Daniel Forslund (L) i en kommentar till att Stockholms läns landsting nu höjer ambitionsnivån för att modernisera stockholmarnas kontaktvägar till vården. Många patienter upplever det idag som onödigt krångligt att komma i kontakt med vården, då även en enkel sak som att boka eller omboka sin besökstid kräver långa och tålamodsprövande telefonkontakter. Detta ska nu förändras.

– Du ska alltid kunna nå vissa digitala bastjänster i hela vården, som att boka tid på nätet, läsa din egen journal eller förnya ditt läkemedelsrecept online. Du ska också kunna välja att kontakta din egen läkare eller distriktssköterska via videolänk för att slippa onödiga resor och smittrisker vid exempelvis återbesök. De som vill ska också kunna välja bort att få kallelser och provsvar med pappersbrev, utan istället få dem till en säker digital brevlåda precis som exempelvis Skatteverket och andra myndigheter redan erbjuder.

Daniel Forslund betonar att du som patient själv ska kunna välja den kontaktväg som passar just dig utifrån situation och vårdbehov.

– Först när den digitala tillgängligheten blir obligatorisk för vårdgivarna kan den alltid vara en valmöjlighet för patienterna, men det kommer aldrig bli ett tvång för patienten.

De som föredrar ett telefonsamtal eller dagens kontaktmetoder gynnas också när de som vill kan använda e-tjänster som komplement och därmed minskar behovet av onödiga telefonsamtal för exempelvis ombokning av besökstider.

Utökad digital tillgänglighet i landstingets budget

Patientens kontakt med vården ska moderniseras med fler och enklare kontaktvägar för tidsbokning såväl som vårdmöten. Under 2018 utvecklas vårdgarantin för att omfatta också digital tillgänglighet. Digital tillgång till vård innebär till exempel att landstingets invånare ska ges möjlighet att välja hur de vill kontakta vården, där fysiska besök och e-tjänster, telefon eller videobesök ska ses som komplementära och naturliga delar av vårdutbudet. Den digitala vårdgarantin kommer att definieras ytterligare och införas under 2018. Patienten ska aktivt kunna följa sin vård, bland annat genom tillgång till sin journal via nätet. Landstinget ska utforma digitala tjänster som inte exkluderar olika patientgrupper utan så långt det är möjligt utforma dem utifrån tillgänglighetskrav baserat på olika gruppers behov.