Den digitala vården ska byggas ut för att nå fler patienter, i fler delar av vården. En digital vårdgaranti införs och 30 miljoner avsätts för implementering. Fler vårdområden än husläkare/primärvård får möjlighet att erbjuda digitala vårdbesök. I dag har Liberalerna presenterat nuläge och kommande förslag för den digitala vården i Stockholms län.

Daniel Forslund (L)

– Digitala vårdbesök ska vara en självklar möjlighet för alla patienter. Vår digitala vårdgaranti innebär att patienten ska kunna välja hur de vill kontakta vården. E-tjänster, telefon eller videobesök ska vara lika naturliga delar av vårdutbudet som ett besök på plats hos läkaren, psykologen eller sjuksköterskan på en mottagning, säger innovationslandstingsrådet Daniel Forslund (L).

– Den digitala vården ska vara tillgänglig för alla. Vi behöver öka tillgängligheten så att patienter oavsett teknikvana eller funktionsvariation i högre utsträckning nås av våra digitala vårdbesök, fortsätter Daniel Forslund (L).

Anna Starbrink (L)

– Fler patienter ska kunna få glädje av snabba och smidiga digitala vårdkontakter – och när det går  även behandling via nätet. Hälso- och sjukvårdsnämnden kommer att besluta om utbyggnad av digital vård till fler vårdområden som gynnar inte minst personer med långvarig eller kronisk sjukdom. Digitala vårdbesök ska bli möjliga för vård av t ex ME/CFS och ögonsjukvård, och på lite längre sikt bland annat inom logopedi och rehabilitering, berättar hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L).

FAKTA

Digital vårdgaranti införs 2018

Digital tillgång till vård innebär till exempel att landstingets invånare ska ges möjlighet att välja hur de vill kontakta vården, där fysiska besök och e-tjänster, telefon eller videobesök ska ses som komplementära och naturliga delar av vårdutbudet.

  • Kontaktgaranti – alla vårdgivare ska vara digitalt tillgängliga. ett basutbud av obligatoriska digitala tjänster ska erbjudas av samtliga vårdgivare.
  • Svarsgaranti – en digital kontakt ska alltid besvaras i rimlig tid. vårdgivarnas digitala tillgänglighet ska mätas på samma sätt som andra väntetider.
  • Tillgänglighetsgaranti – alla digitala tjänster ska vara tillgängliga och användbara för så många som möjligt. Digital tjänsteutveckling ska drivas med ett användarperspektiv och kunna användas oavsett teknikvana eller funktionsförmåga.

Digital vårdgaranti implementeras för 30 miljoner kronor

  1. Stimulansmedel till vårdgivarnas digitala omställning: införande av webbtidbokning, säker chatt, primärvårdsapp m.m.
  2. Ökad digital tillgänglighet till vården: upprustning av 1177 Vårdguiden för video, chatt och ny regional app.
  3. Samlad plattform för digitala vårdtjänster: landstingsgemensamt tjänstelager för alla digitala vårdtjänster.
  4. Säker digital post: möjlighet för invånare att kunna välja enbart digital kommunikation.
  5. Tillgänglig teknik: anpassa befintlig och ny teknik efter tillgänglighetskrav från patienter.

Fler vårdområden får möjlighet att erbjuda digitala vårdbesök med ersättning

Digitala vårdmöten redan möjliga:

  • vårdcentraler (privata och offentliga)
  • barn- och ungdomsmedicinska mottagningar

Digitala vårdmöten beslutas inom kort:

  • ME/CFS (kronisk trötthetssyndrom)
  • vårdval ögonsjukvård
  • internetbaserad KBT

Digitala vårdmöten under utredning:

  • sjukhusavtal 2020
  • barn- och ungdomsspykiatri
  • ungdomsmottagningar
  • BVC/MVC
  • vårdval logopedi, rehab och fysioterapi