Bageri och företagande i Stockholm

Arbetslinjen är en hälsolinje

Människors resurser i fokus för en bättre hälsa

Tisdag 14 februari 2017

Arbete som ett sätt att främja hälsan är en huvudpunkt i den nya folkhälsopolicyn för Stockholms län. Personerna med den sämsta hälsan ska prioriteras i folkhälsoarbetet.

– Vårt arbete är något av det viktigaste för vår hälsa. En modern politik för hälsa måste fokusera tydligt på att tillvarata varje människas resurser, så att så många som möjligt ska kunna jobba och vara aktiva i arbetslivet, utifrån sina förutsättningar. Den uppdaterade arbetslinjen måste vara en hälsolinje och tvärtom.

Det säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L). Efter 12 år är det dags för landstinget att anta en ny folkhälsopolicy för Stockholms län. Beslut tas i landstingsfullmäktige i dag. Liberalerna och övriga Alliansen står tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet bakom förslaget.

– För att nå en jämställd och jämlik hälsa måste vi och vården tydligt prioritera de personer som har sämst hälsa och störst risk för ohälsa.

Jessica Ericsson (L) är ordförande i landstingets hälso- och psykiatrberedning. Den nya folkhälsopolicyn är tunnare än sin föregångare – den pekar ut målen som vården och andra delar av samhället ska arbeta mot. Samtidigt har den breddats tydligare kring den psykiska hälsan.

– Minskad psykisk ohälsa är ett av de viktigaste målen – men också en bättre fysisk hälsa för personer med psykisk sjukdom. De som lider av psykisk ohälsa har oftare än andra också fysiska hälsoproblem som riskerar att göra dem mer sårbara och utsatta, berättar Jessica Ericsson (L).

Ny folkhälsopolicy för Stockholms län

Hälsan i Stockholms län är god och blir allt bättre. Stockholms län står sig väl vid en jämförelse med andra län. De förbättringar som skett av hälsan är dock ojämnt fördelade i länet och mellan olika grupper. Skillnader i livsvillkor, levnadsvanor och hälsa ökar mellan olika områden. Vi blir fler invånare i länet och andelen individer över 65 år ökar i befolkningen.

En ny folkhälsopolicy har nu tagits fram att gälla för åren 2017-2021. Den ersätter den tidigare policyn som fastställdes år 2005. Visionen är att Stockholms läns landsting ska skapa förutsättningar för en god, jämställd och jämlik hälsa för alla genom ett aktivt hälsofrämjande arbete.

De mål som fastställs i folkhälsopolicyn är:

• En god, jämlik och jämställd hälsa där de med sämst hälsa prioriteras.
  • Minskad psykisk ohälsa och förbättrad somatisk hälsa bland personer med psykisk sjukdom.
  • En arbetslinje som präglas av hälsofrämjande arbetsmiljöer och insatser som leder till att människors resurser tillvaratas
  • Stockholms läns landsting skapar förutsättningar för en god, jämställd och jämlik hälsa för alla genom aktivt hälsofrämjande arbete.

Folkhälsopolicyn ska tillämpas av hela landstinget i alla verksamheter. Arbetet samordnas av hälso- och sjukvårdsnämnden.