Äntligen dags för årets största kärleksfest!

Gå med Liberalerna i Pride-paraden

Det perfekta sättet att ladda upp är att komma till vårt gemensamma paradpepp innan. Klockan 11:00 samlas vi på innergården på Hantverkargatan 25 för att tillsammans med andra peppade liberaler förbereda oss inför paraden.

På plats kommer vi gå igenom lite praktisk information om hur paraden kommer se ut, vem som går var och så vidare. Vi bjuder på baguette och alkoholfri dryck. Dessutom får vi besök utav Nyamko Sabuni!

Själva paraden startar kring kl 13:00 på Norr Mälarstrand. Leta efter liberala regnbågsflaggor så hittar du oss!

Liberala seminarier i Pride House, Ringvägen 98 på Clarion Hotel Stockholm

Onsdag kl. 14.00 – Fri och oberoende media i hbtq-samhället

Lokal: B1+B2

Vikten av fri och oberoende media är ett välkänt liberalt budskap – också i vårt hbtq-samhälle.

Jon Voss är VD och ansvarig utgivare vid QX Förlag AB och har arbetat med nordisk gaymedia i många år. Han kommer att berätta mer om gaypressens svenska historia och om förutsättningarna för landets enda gayförlag.

Torsdag kl. 12.00 – RFSU möter Nyamko Sabuni

Lokal: B1+B2

RFSU:s förbundsordförande Hans Linde möter Liberalernas nyvalda partiledare Nyamko Sabuni för ett samtal om de viktigaste sexualpolitiska frågorna.

Vad borde göras för att förbättra tillgången till förlossningsvården för alla och göra den mer jämlik? Hur säkerställer vi att tillgängligheten till abortvård är fortsatt god? Vad tycker Liberalerna om så kallad samvetsfrihet, det vill säga vårdvägran, inom vården? Hur jobbar vi bättre mot sexuella övergrepp? Vad borde göras mot hedersvåldet? Hur ska en bra sexualundervisning se ut? Hur borde familjepolitiken förändras för att alla familjer ska ha samma skydd i lagen? Hur arbetar vi mot högerextremism för att förhindra att kvinnors och hbtq-personers rättigheter inskränks?

Denna programpunkt arrangeras av RFSU.

___

Torsdag kl. 13.00 – Kan Liberalerna bli ännu bättre – Nyamko möter HBT-liberaler

Lokal: B1+B2

Liberalerna har under de senaste mandatperioderna i riksdagen och europaparlamentet sammantaget bäst agerat för hbti-personers rättigheter. Nu ska Liberalerna jobba vidare för att bli ännu bättre. Vår partiledare Nyamko Sabuni och partisekreterare Juno Blom kommer för att lyssna på HBT-liberalers företrädare vilka frågor som är viktigast nu och hur Liberalerna kan utveckla sin politik ytterligare.

Efter seminariet blir det liberal fikarast. Kom och träffa Nyamko, Juno och HBT-liberaler!

Torsdag kl. 16.15 – Hedersrelaterat våld och förtryck mot hbtq-personer

Lokal: C10

Liberalerna vill se politik som bekämpar alla former av hedersrelaterat våld och förtryck.

Vad behövs för att synliggöra också det hedersförtryck som vi hbtq-personer utsätts för i många olika sammanhang och hur ser vi till att hbtq-perspektivet finns med på riktigt i det arbetet?

Medverkande: Juno Blom, partisekreterare och riksdagsledamot för Liberalerna och under många år Sveriges nationella samordnare mot hedersrelaterat våld och förtryck.

Hans Knutsgård, socionom och universitetslektor i socialt arbete vid Göteborgs universitet där han bl.a. forskar om hbtq-personers utsatthet och hedersförtryck.

Torsdag kl. 17.00 – Jubileumsåret 2019

Lokal: B1+B2

Det är 75 år sedan den liberala justitieministern Thorwald Bergquist avkriminaliserade homosexualitet, 40 år sedan Barbro Westerholm tog initiativet till att sjukdomsstämpeln avskaffades, 25 år sedan partnerskapet infördes och 10 år sedan könsneutralt äktenskap blev verklighet.

Vår egen skyddsängel Barbro Westerholm som sedan 1988 är liberal riksdagsledamot och numera också styrelseledamot i HBT Liberaler Storstockholm, berättar om det politiska spelet bakom de politiska reformerna.

Träffa liberaler i Pride Park

Vi står i Pride Park under samtliga öppettider onsdag – lördag. Varmt välkommen till vårt tält på Östermalms IP!

För frågor, mejla stockholm@liberalerna.se

För Pride Park och Pride House krävs biljetter.