Liberalerna i Region Stockholm har huvudansvaret för hälso- och sjukvårdsfrågorna i länet samt för regionens innovations- och digitaliseringsarbete. Liberalerna leder även Regionens kulturnämnd och har även uppdrag inom kollektivtrafik- och regionplanefrågorna.

Nu söker Liberalerna i Region Stockholm en kommunikatör/pressekreterare som vill arbeta med strategisk och operativ politisk kommunikation i Europas mest konkurrenskraftiga region.

Arbetsbeskrivning

Som kommunikatör och pressekreterare ingår du i ett kommunikationsteam och du är ett viktigt stöd och rådgivare åt de förtroendevalda. Till detta hör författande av pressmeddelanden och artiklar samt skapande och publicering av inlägg i sociala medier, samt att medverka på studie- och verksamhetsbesök. Därtill ingår att vid behov agera pressjour.

En viktig del i rollen är strategisk utveckling av Liberalernas kommunikation, primärt i sociala medier. Detta innefattar utveckling av budskap, kanal- och målgruppsanalyser samt uppföljning av genomförda aktiviteter, allt för att stärka Liberalernas närvaro och genomslag i social medier.

Omvärldsbevakning är också en viktig del i tjänsten och syftar till att identifiera nya ytor för strategisk kommunikation och utveckling av Liberalernas politik, primärt ur ett regionalt perspektiv och de frågor som Liberalerna i Region Stockholm ansvarar för. Målet är att göra Liberalerna mer relevanta och öka möjligheterna för partiet att i större utsträckning leda den offentliga debatten.

I rollen ingår även att ansvara för utbildningsinsatser av regionfullmäktigegruppens ledamöter samt att arbeta strategiskt med utvecklingen av relationerna med länets kommunföreningar genom att stärka den interna kommunikationen mellan kommunerna och regionen.

Kvalifikationer

Vi söker dig med relevant utbildning och som har tidigare erfarenhet från press-/kommunikationsarbete. Vi förutsätter att du är en god skribent och att du har vana av att jobba kommunikativt primärt inom sociala medier, men också traditionella medier. Du har ett politiskt sinne och vill bidra till att Liberalerna når ut med sin politik genom såväl digitala som fysiska kampanjer och kan vid behov leverera under snäva tidsramar. Du är noggrann och pålitlig och väl förtrogen med Microsoft Office-programmen och har erfarenhet och vana av bild- och videoskapande för sociala medier.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och vi förutsätter att du delar Liberalernas värderingar. Tillträde i augusti.

Omfattning

Tjänsten är på heltid och gäller tillsvidare, dock längst till och med 2022-12-31, och omfattas av regionens anställningsvillkor för politiska sekreterare.

Ansök redan i dag till patrik.lind@liberalerna.se eftersom intervjuer kan ske löpande. Sista ansökningsdag är fredag 22 maj.

Frågor besvaras av Patrik Lind, kanslichef, tel. 070-737 55 56 eller e-post enligt ovan.

Vi ser fram emot din ansökan!